چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت گردشگری ورزشی در شهر مشهد بر اساس تحلیل SWOT بود. نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی بود که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق شامل 105 نفر از اساتید دانشگاه، کارشناسان تربیت بدنی، کارشناسان گردشگری و راهنماهای تورهای گردشگری بودد که همه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه 49 سوالی محقق ساخته بود که عوامل تاثیرگذار بر گردشگری ورزشی را در 5 شاخص اقتصادی و بازاریابی، اجتماعی و فرهنگی، جاذبه های گردشگری، تجهیزات و رویدادهای ورزشی و خدمات را که به کمک اساتید دانشگاه و متخصصین حوزه گردشگری و ورزش و با استفاده از روش دلفی، شناسایی شد، در قالب 4 مولفه نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها مورد مطالعه قرار داد. روایی پرسشنامه براساس ضریب کندال 83/0 و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون t تک متغیره، آزمون فریدمن و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه افراد مورد مطالعه، کیفیت اسکان در هتل ها مهم ترین نقطه قوت، عدم وجود افراد متخصص در پست های مختلف مهم ترین نقطه ضعف، وجود دادوستد و بازار وسیع در مشهد مهمترین فرصت و عدم وجود حامیان مالی ورزشی مهم ترین تهدید در زمینه گردشگری ورزشی در شهر مشهد می باشد. نتایج آزمون F در سطح 05/0≥p برای نقاط قوت 74/1، نقاط ضعف 82/0، فرصت ها 23/0 و تهدیدها 76/1 مشاهده گردید که بیانگر تفاوت معناداری بین دیدگاه گروه های مختلف کارشناسان در خصوص نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای گردشگری ورزشی در شهر مشهد نمی باشد؛ همچنین در اولویت بندی شاخص ها، شاخص اقتصادی و بازاریابی موثرتر از سایر شاخص ها در زمینه گردشگری ورزشی در شهر مشهد شناخته شد.
The aim of the present survey was The study of sport tourism Status in the city of Mashhad based on SWOT Analysis. it was analytical- descriptive and performed in surveying method. Тhе investigation statistic population was all the experts in the field of sport tourism in Mashhad city included professors, physical education experts, tourism experts and tourism tour leaders, that of this between, 105 selected as the sample in this investigation. Тhе measurement tool was a 49-question, researcher-made questionnaire which studied the factors affecting the sport tourism in five indexes economic and marketing, social and cultural, tourism attractions, equipment and facilities and sport events and services, in four components strengths, weaknesses opportunities, and threats. Тhе validity factor of the questionnaire was 0.83 through the kronbach’s coefficient. In order to analyse the data, the descriptive statistics methods including abundance, percentage, mean, and standard deviation and inferential statistics methods including single-variable t, the Freedman test, and multi- variate analysis of variance test were used. The results showed that from the view point of the individuals being studied, the quality of accommodations in Hotels as the most important strength, Lack of qualified personnel in different positions as the most important weakness, Despite of traded and vast market in Mashhad as the most important opportunity, and weakness in railway transportation as the most important threat, were in the field of sport tourism in Mashhad city. The results of F-test in the level of P≤0.05 for the strengths of 1.74, Weaknesses of 0.82 ,opportunities 0.23 and Threats 1.76 was observed, which indicate there isn’t significant differences among the views of different groups of experts about the the strength, weaknesses, opportunities and threats of sports tourism in Mashhad. In prioritization of indexes the tourism attractions were more effective than the other indexes