چکیده:
در طول دهه گذشته دسته های گوناگونی از فناوری های ارتباطی، کانال های ارتباطی میان فردی بسیار متنوعی را در اختیار جوانان قرار داده است. یکی از پدیدهایی که در اواخر قرن بیستم زندگی بشر را دگرگون کرده تلفن همراه است. تلفن همراه تاثیرات فردی و اجتماعی متنوعی به همراه داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی کارکردهای تلفن همراه در نظام تعلیم و تربیت است. بدین منظور 470 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان خراسان شمالی با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه محقق ساخته کارکردهای تلفن همراه (انگلس و هیدالگو و مندز، 2005) را تکمیل کردند. تحلیل داده ها به کمک آزمون تی و فریدمن صورت گرفت. نتایج، گویای آن بود که تمامی کارکردهای تلفن همراه میان دانش آموزان متوسطه استان خراسان شمالی در سطح بالایی قرار دارد.کارکرد مثبت اخلاقی با بالاترین میانگین، بعد از آن وابستگی و اعتیاد و کارکرد منفی اخلاقی به طور مساوی در رتبه دوم قرار دارند. نتایج گویای آن است که به لحاظ جنسیت، تفاوت میانگین وابستگی و اعتیاد به تلفن همراه، محدودیت اجتماعی، کارکرد منفی تحصیلی و کارکرد منفی اخلاقی دختران با میانگین بالاتر، از لحاظ آماری معنادار است. نتایج نشان داد که بین رتبه هر یک از کارکردها تفاوت معناداری وجود دارد و کارکرد مثبت اخلاقی از بیش ترین مقدار برخوردار است.