چکیده:
هدف : هدف از مقاله حاضر شناسایی وضعیت انتخاب منابع اطلاعاتی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پژوهشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است . روش : روش پژوهش پیمایش تحلیلی است و جهت گردآوری اطلاعات در زمینه نحوه انتخاب منابع اطلاعاتی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی پژوهشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر را تمامی کتابخانه های پژوهشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تشکیل می دهد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که کتابخانه های مورد بررسی از نظر تبعیت و استفاده از خط مشی مدون در وضعیت مطلوبی قرار دارند ولی از نظر مراعات محورها و محتواها نیازمند اصلاح و ارتقاء خط مشی هستند. همچنین نیاز به استفاده از ابزارهای انتخاب منابع متنوع در کتابخانه های مورد بررسی وجود دارد. در زمینه ارزشیابی مجموعه و وجین منابع اطلاعاتی نیز یافته های پژوهش نشان از توجه کتابخانه ها به برخی از معیارهای ارزشیابی دارد. یافته ها در زمینه نحوه انتخاب منابع اطلاعاتی در کتابخانه های تخصصی مورد بررسی نشان داد که اکثر آنها از کمیته انتخاب برای انتخاب منابع اطلاعاتی استفاده و بیشتر از طریق نمایشگاه های کتاب و به صورت دفعه ای اقدام به خریداری منابع می کنند. در زمینه شناسایی نیازهای اطلاعاتی نیز یافته های این پژوهش نشان داد که کتابخانه های مورد بررسی نیازمند استفاده از برخی از روش های مناسب هستند. نتیجه گیری : انتخاب منابع در کتابخانه های مورد بررسی در وضعیت متوسطی قرار دارد و برای ارتقاء سطح خدمات کتابخانه ها در این بخش لازم است تا اقدامات مقتضی در این زمینه صورت پذیرد.
خلاصه ماشینی:
از جمله این پژوهش ها در داخل می - توان به رساله دکتری رادفر (١٣٩٠) در زمینه مجموعه سازی کتابخانه های دیجیتال ، پژوهش نشاط (١٣٨٩) در زمینه مجموعه سازی دیجیتالی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ماهرالنقش (١٣٨٣) در زمینه روش های توسعه منابع اطلاعاتی الکترونیکی و پایان نامه زائرحیدری (١٣٨٠) در زمینه مجموعه سازی نشریات الکترونیکی و در خارج به پژوهش فلتلی (٢٠٠٩ ,Flatley) در زمینه توسعه مجموعه منابع الکترونیکی ، پژوهش سواین (٢٠٠٩ ,Swain) در زمینه کاربرد منابع الکترونیکی در کتابخانه ها، پژوهش جوینت ( ٢٠٠٩ ,Joint) در زمینه مطالعه تطبیقی انتخاب منابع چاپی و دیجیتال ، پژوهش باسوکی (٢٠٠٤ ,Basuki) در زمینه دیجیتالی سازی منابع ، پژوهش کووی و کراجین (٢٠٠٤ ,Cragin Covi ) در زمینه چارچوب مفهومی ارزیابی فعالیت ها در انتقال از محیط چاپی به الکترونیکی ، پژوهش اگری (٢٠٠٣ ,Agree) در زمینه مطالعه تطبیقی انتخاب منابع در محیط های فیزیکی و دیجیتال ، پایان نامه دکتری براون (٢٠٠١ ,Brown) در زمینه فنون و الگوریتم های گردآوری ، ذخیره سازی و نمایش مجموعه های دیجیتال ، رساله دکتری کلارک (٢٠٠١ ,Clark) در زمینه استفاده از اینترنت برای توسعه مجموعه ، پژوهش کواکس و الکورد (٢٠٠٠ ,Elkord Kovacs ) در زمینه مجموعه سازی در فضای مجازی ، پژوهش نورمن (١٩٩٧ ,Norman) در زمینه تاثیر منابع الکترونیکی بر مجموعه سازی اشاره کرد.
وضعیت تبعیت از اجزاء خط مشی انتخاب منابع در بین جامعه مورد مطالعه (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته ها در زمینه اولویت در انتخاب منابع (جدول ٢) نیز نشان می دهد که کتاب ، نشریه و پایگاه اطلاعاتی با ١٠٠ درصد و کتاب های الکترونیکی و منابع اطلاعاتی رایگان تحت وب با ٨٦ درصد اولویت از جمله منابع اطلاعاتی مهم در این کتابخانه ها تلقی می شوند.