چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رضایت کاربران از محیط رابط کاربر خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی ایران است. در این راستا مولفههای جمعیت شناختی، فنآوریهای رایانهای مورد استفاده و میزان رضایت آنها بررسی شده است.روش: در این پژوهش به روش پیمایشی میزان رضایت کاربران از طریق پرسشنامه الکترونیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه پژوهش 1825 کاربر خدمات مرجع مجازی طی مدت یک سال است که از میان آنها مطابق جدول مورگان 317 نفر به روش نمونه گیری تصادفی نظاممند انتخاب شده است. از بین نمونه انتخاب شده تعداد 253 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند.یافتهها: 05/52 درصد کاربران زن، و اکثر کاربران دارای تحصیلات دانشگاهی بوده، رشته تحصیلی 51 درصد علوم انسانی است. 80/66 درصد از سیستم عامل ویندوز ایکس پی، 22/65 درصد از مرورگر اینترنت اکسپلورر و 45/74 درصد از میزبان پست الکترونیک یاهو استفاده میکنند. رضایت از محیط رابط کاربر مرجع مجازی کتابخانه ملی در حد زیاد و روش مورد انتظار برای دریافت خدمات،پست الکترونیکی (20/50%) و گفتگوی پیوسته (34/38%) است. نتیجهگیری: علی رغم رضایت کاربران از رابط کاربر فعلی، طراحی آن نیازمند بازنگری مجدد بر اساس دیدگاه کاربران و سازگاری با فنآوریهای رایانهای مختلف است.
خلاصه ماشینی:
ir کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تاریخ دریافت: 1/3/1391 تاریخ پذیرش: 29/6/1391 چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رضایت کاربران از محیط رابط کاربر خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی ایران است.
بدین ترتیب، پژوهش حاضر با هدف شناخت ویژگیهای جمعیت شناختی و مؤلفههای فناوری استفاده شده کاربران خدمات مرجع مجازی، ضمن بررسی میزان رضایت آنها از محیط رابط کتابخانه ملی، اطلاعاتی را برای استفاده برنامهنویسان و طراحان این نظامها ارائه خواهد داد.
میزان رضایت کاربران از محیط رابط کاربر خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی چگونه است؟ پیشینه پژوهش همانگونه که اشاره شد در رابطه با محیط رابط کاربر خدمات مرجع مجازی کتابخانهها به طور خاص، پژوهشی یافت نشد اما در رابطه با ارزیابی محیط رابط کاربر در کتابخانههای دیجیتالی و نرم افزارهای مختلف پژوهشهای مختلفی انجام شده است.
بخش اول پرسشنامه سؤالاتی با هدف شناخت مؤلفههای جمعیت شناختی و فنی جامعه استفاده کننده از خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی طراحی و بخش دوم به بررسی میزان رضایت کاربران از محیط رابط کاربر این خدمات بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت (1 نشان دهنده کمترین رضایت و 5 نشان دهنده بیشترین سطح رضایت) پرداخته است.
آزمون t تک نمونه برای تعیین تفاوت میانگین شاخص رضایت کاربران از محیط رابط خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی رجوع شود به تصویر صفحه در رابطه با میزان آسان بودن دسترسی کاربران به خدمات مرجع مجازی، اکثر کاربران (01/49 درصد) میزان رضایت خود را در سطح زیاد بیان داشتهاند.
نتایج این پژوهش نشان داد که اکثر کاربران مرجع مجازی کتابخانه ملی از محیط کاری windows XP و Windows 7 استفاده میکنند.