چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران انجام شده است و رابط کاربر این کتابخانه را از نظر معیارهای عمومی و تخصصی ارزیابی کتابخانه های دیجیتال کودکان و نوجوانان ارزیابی می کند. روش: این پژوهش از روش کتابخانه ای و روش ارزیابانه استفاده کرده است؛ متونی که به ارزیابی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال کودکان دنیا پرداخته بودند بررسی شدند و معیارهای تخصصی ارزیابی کتابخانه های دیجیتال کودکان استخراج شد. در نهایت، رابط کاربر کتابخانه مذکور از نظر معیارهای فوق مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: این پژوهش نشان می دهد که مطابقت رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران با معیارهای عمومی به طور کلی 28/62 و میزان این مطابقت با معیارهای تخصصی ارزیابی کتابخانه های دیجیتال حوزه کودک، 91/90 درصد است. نتیجه گیری: با تلفیق نتایج به دست آمده در ارزیابی رابط کاربر از نظر معیارهای عمومی و تخصصی ارزیابی، رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران مناسب عمل کرده است.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: این پژوهش نشان میدهد که مطابقت رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران با معیارهای عمومی به طور کلی ٦٢/٢٨ و میزان این مطابقت با معیارهای تخصصی ارزیابی کتابخانه های دیجیتال حوزه کودک، ٩٠/٩١ درصد است .
در این پژوهش تلاش شده است رابط کاربر کتابخانه ملی دیجیتال کودکان و نوجوانان ایران از نظر مطابقت با معیارهای عمومی (نوروزی، ١٣٨٨) و همچنین معیارهای تخصصی ارزیابی کتابخانه های دیجیتال کودکان (استخراج شده توسط مؤلف ) بررسی شود.
زاهدی (١٣٨٥)، پژوهش خود را با هدف بررسی و مقایسه رابط کاربر دو میزبان داخلی (مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران ) با چهار میزبان خارجی (Ebsco, Emerald, Elsevier, Proquest) بر اساس پنج معیار (خصیصه های کلی، جستجو، بازیابی، نمایش و کاربرپسندی) انجام داد.
یافته ها در پاسخ به سؤالات پژوهش نتایج زیر حاصل شد: پرسش ١: رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران تا چه اندازه با معیارهای عمومی ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی مطابقت دارد؟ در پاسخ به این پرسش ، کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران از نظر معیارهای عمومی استخراج شده توسط نوروزی (١٣٨٨)، ارزیابی شد که نتایج بررسی در جدول ١ ارائه شده است .
در مجموع ، با توجه به درصدهای حاصله از ارزیابی رابط کاربر وب سایت کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران ، و با توجه به اینکه هدف صرفا بررسی میزان تطابق رابط کاربر کتابخانه با معیارهای عمومی است ، میتوان نتیجه گرفت که مطابقت رابط کاربر این کتابخانه با معیارهای عمومی ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی رضایت بخش بوده اما در بعضی زمینه ها (از قبیل کنترل کاربر، نمایش اطلاعات و جستجو) نیاز به بررسی بیشتر دارد.