چکیده:
در طول دو دهه اخیر محققان زیادی به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهـای یـادگیری بـر پیشـرفت تحصـیلی فراگیران در قالب تحقیقات آزمایشی یا نیمه آزمایشی پرداختـه انـد کـه نتـایج متفـاوتی بـه دسـت آمـده اسـت ، بنابراین لزوم استفاده از پژوهش فراتحلیل جهت ارائه نتیجه کلی احساس می شود. هدف : این پژوهش بـا بهـره گیری از روش فراتحلیل به ترکیب نتایج کمی حاصل از پژوهش های مختلف در مورد روابط علی راهبردهـای یادگیری با پیشرفت تحصیلی پرداخته است . روش : جهت نیل به ایـن هـدف در پـژوهش حاضـر از یافتـه هـای کمی ٢٨ پژوهش استفاده شد که از این مطالعات ٥٣ اندازه اثر محاسبه گردیـد. مطالعـاتی کـه در ایـن پـژوهش مورد استفاده قرار گرفتند از دانشگاه ها و مراکز مختلـف پژوهشـی شـامل دانشـگاه هـای شـهید رجـایی ، شـهید بهشتی ، تربیت معلم تهران ، تهران ، الزهرا(س )، علامه طباطبـائی ، تربیـت مـدرس ، شـهید چمـران اهـواز، شـیراز، اصفهان ، تبریز و پژوهشـگاه مطالعـات آمـوزش و پـرورش ، مرکـز اسـناد و اطلاعـات مـدارک علمـی ایـران و بانک های اطلاعاتی SID, noormags, magiran جمع آوری شدند و بعد از بررسی مـلاک هـای ورود و خروج ، شاخص های آماری پژوهش های منتخب با نرم افـزار CMA ویـرایش ٢ تحلیـل شـدند. نتـایج ترکیبـی نشان دادند آموزش راهبردهای یادگیری در هر دو گروه فراگیـران دختـر و پسـر تـاثیر معنـاداری و بزرگـی بـر پیشرفت تحصیلی آن ها داشته است . بنابراین می توان نتیجه گرفت که جنسیت نقش تعدیل کننده بر روابـط بـین آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل در مورد انـدازه اثـر بـزرگ آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشـرفت تحصـیلی و نیـز مبـانی نظـری موجـود همچـون نظریـه فرآشـناخت و پردازش اطلاعات می توان به این نتیجه رسید که آموزش این راهبردها می تواند به بهبود شاخص هـای پیشـرفت تحصیلی فراگیران کمک کند.
Background: Over the past two decades، many researchers have examined the effect of teaching learning strategies on educational improvement of students through experimental and quasi-experimental studies، which yielded different results. Thus، it is essential to use meta-analysis study to resolve discrepancies and present a general result.
Objectives: The present study aims to combine quantitative results from different studies concerning causal relationship between learning strategies and educational improvement.
Methods: To do so، the quantitative findings of 28 researches were used and their effect size was calculated as 53. The studies used in this research were conducted in and collected from different universities and research centers including Shahid Rajaee University، Shahid Beheshti University، Tarbiat Moallem University of Tehran، University of Tehran، Alzahra University، Allameh Tabataba’i University، Tarbiat Modares University، Shahid Chamran University of Ahvaz، University of Shiraz، University of Isfahan، University of Tabriz، Institute of Educational Studies، Iranian Research Institute for Scientific Information and Documentation، and databases of Magiran، Noormags، and SID. After analyzing entry and exit criteria، Statistical indicators of the selected researches were analyzed using CMA version 2.
Results: The combined results showed that teaching learning strategies had a significant effect on the educational improvement of both male and female learners. Therefore، it can be concluded that gender does not have a moderating role on the relationship between teaching learning strategies and educational improvement.
Conclusion: Given the results of the meta-analysis on the large effect size of teaching learning strategies on education improvement، as well as the existing theories such as the theory of metacognition and information processing، it can be concluded that teaching learning strategies can be effective on the indicators of educational improvement of learners.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی : پژوهش فراتحلیلی با تأکید بر نقش تعدیل کننده جنسیت * الهام عرفانی آداب 1 جواد مصرآبادی 2 3 تقی زوار چکیده در طول دو دهه اخیر محققان زیادی به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهـای یـادگیری بـر پیشـرفت تحصـیلی فراگیران در قالب تحقیقات آزمایشی یا نیمه آزمایشی پرداختـه انـد کـه نتـایج متفـاوتی بـه دسـت آمـده اسـت ، بنابراین لزوم استفاده از پژوهش فراتحلیل جهت ارائه نتیجه کلی احساس می شود.
با توجه به آن چه که ذکر شد، این پـژوهش در نظـر دارد بـا انجـام روش فراتحلیـل بـه ترکیب نتایج پژوهش های آزمایشـی حـوزه راهبردهـای یـادگیری و پیشـرفت تحصـیلی در فراگیران دختر و پسر بپردازد و به این سئوال ها پاسخ دهد که آموزش راهبردهای یادگیری تا چه میزان بر پیشرفت تحصیلی فراگیران دختر و پسر تأثیر دارد؟ پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف در نظر گرفته شده ، از سه جنبـه کـاربردی ، نظری و روش شناختی دارای اهمیت است : از جنبه نظری ، پژوهش حاضر در پی آن اسـت که در تکوین نظریه رابطه راهبردهای یـادگیری و پیشـرفت تحصـیلی بـه خلاصـه سـازی و یکپارچه سازی نتایج پژوهش های متعدد بپردازد و دانـش نظـری حاصـل از ایـن تحقیـق از لحاظ نظری اهمیت بیشتری نسبت به یافته های پژوهش های منفرد دارد و به نظریـه پـردازان حوزه روان شناسی تربیتی در روشن روابط بین این متغیرها کمک می کند."