چکیده:
شهرداریها برای فراهم نمودن تاسیسات زیربنایی شهرها و گسترش موزون و متناسب شهر و ارائه خدمات عمومی به
نیازمند منابع مالی کافی و مطمئن هستند. در کشورمان اتکای بیش از حد بسیاری از شهرداریهاء به ویژه کلانشهرها به درآمدهای ناشی از
بخش مسکن و ساختمان به ویژه فروش تراکم» علاوه بر تاثیرگذاری آن بر افزایش و تشدید رشد قیمتهاء شهرداریها را در مقاطع زمانی
مختلف با مشکلات و بحرانهای مالی, مواجه ساخته است. با توجه به ضرورت مداخله شهرداری در تولید کالا و خدمات مورد نیاز شهروندان و
همچنین رشد مخارج, بدیهی است که بلافاصله مساله چگونگی تامین منابع مالی به منظور ارائه این خدمات, مطرح میگردد؛ زیرا به طور
قطع, با رشد شهرنشینی, هزینهها افزایش میپابند اما این که درآمدها هم به همان اندازه رشد خواهند یافت. چندان روشن نیست. در چنین
شرایطی, مداخله در نحوه تخصیص و بهینهسازی استفاده از امکانات شهری بدون دسترسی شهرداری به منابع کافی, امکانپذیر نیست.
در این سعی شده است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی, به ارزیابی نظام مالی وادرآمدی آشیرداری قم از حیث درآمدهای
پایدار و ناپایدار پرداخته شود. بررسی آمارها و منابع درآمدی شهرداری قم نشان میدهد که سهم درآمدهای پایدار شهرداری قم از مجموع
کل درآمدها در سال ٩ برابر با ٩ درصد., در سال ۹۰ برابر با ۱۱ درصد و در سال ۹۱ بای یا ۱۴ درصد بوده است. از طرفی سهم عوارض
ناشی از ساخت و ساز (صدور پروانههای ساختمانی, عوارض مازاد تراکم، حذف پارکینگ و ...) در سال ۱٩ در مقایسه با سال ٩۸ و ۹۰ رشد
محسوسی داشته است. بر ال اساس، نظارت کافی بر عملکرد شهرداریهای مناطق،تعریف پروژههای درآمدزا فرهنگسازی برای پرداخت
عوارض و توسعه طرحهای زیرساختی، از عوامل موفقیت شهرداری کلانشهر قم در تامین منابع مالی پایدار، محسوب میگردد.
Municipalities, in order to provide infrastructural establishments and to harmoniously develop cities and to offer public services, require sufficient financial resources. In Iran, overdependency of municipalities, especially those of metropolises, on the income obtained from housing and construction sections, particularly from selling the permission to construct in highly congested areas, in addition to having effects on prices increase, has made a lot of financial problems and crises for municipalities over different periods. With regard to the necessity for the municipality’s involvement in providing goods and services for citizens and to the increase in expenses, what comes to the foreground is the method of providing the financial resources for the very goods and services because in keeping with the increase in urbanization, expenses increase as well; however, it is not clear whether or not the income would increase accordingly. Therefore, the municipality’s involvement in allocating and optimizing the use of urban facilities without having access to sufficient resources is impossible. The current article, utilizing analytic-descriptive method, assesses the financial and income system of the municipality of Qom both from sustainable and unsustainable income perspective. An investigation into the statistics and income resources of the city of Qom indicates that the share of sustainable income of the municipality of
Qom from the total amount of income was ٩ percent in ٢٠١١, ١١ percent in ٢٠١٢, and with a slight rise reached ١٤ percent in ٢٠١٣. On the other hand, the share of taxes collected from construction, like issuing construction permission and fines for illegal construction and disregarding parking space, had a significant increase in ٢٠١٣ comparing with the years ٢٠١١ and ٢٠١٢. Therefore, careful supervision over the performance of different districts municipalities, defining profitable projects, encouraging citizens to pay tax and developing infrastructural plans are among the factors contributing to providing sustainable
financial resources for the city of Qom.