چکیده:
خلاقیت از دیدگاه سازمانی عبارت است از ارائه فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقای کمیت یا کیفیت سازمان و نوآوری، افزایش خلاقیت در سازمانها می تواند به ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف منابع، کاهش بوروکراسی و افزایش رقابت و ... منجر گردد. نوآوری را می توان به معنی خلاقیت عینی به عنوان شکل اجرایی شده و تحقق یافته خلاقیت دانست. دو واژه خلاقیت و نوآوری دارای دو مفهوم متفاوت ولی در عین حال مرتبط با یکدیگر هستند. بحث خلاقیت و مدیریت عمدتا به تاثیر خلاقیت در سه عرصه مدیریتی ناظر است: مدیریت خلاق، کارکنان خلاق و سازمان خلاق. برهمین اساس، نظر به اهمیت و ضرورت حیاتی خلاقیت و نوآوری در کلیه سازمانها به صورت امری مستمر وجاری و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر زنده نگاه داشتن روح ابتکار و خلاقیت و نوآوری، مقاله حاضر تهیه گردیده است. در این مقاله ضمن بررسی نقش مدیر در پرورش خلاقیت، به ویژگیهای مدیران خلاق اشاره شده و مباحثی در خصوص کارکنان خلاق و سازمان خلاق و نوآور مطرح شده است . همچنین جند مورد از فنون خلاقیت و نوآوری بیان شده و در نهایت ضمن بررسی مفهوم نوآوری، پیشنهادهایی برای توسعه خلاقیت و نوآوری در سازمانها ارائه گردیده است .
In terms of organizational view، creativity means presenting modern thought and plan to improve the quality or quantity of organization and innovation. Enhancing creativity in organizations can lead to improvement of the quality of services، reduction of costs، prevention of wasting resources، reduction of bureaucracy، enhancement of competition ،etc. Innovation can be also considered as objective of creativity and as implemented and materialized form of creativity. Words “creativity” and “innovation” have two distinct concepts ; however their concepts are interrelated. This issue of creativity and management is basically related to the effect of creativity in the three managerial arenas: creative management، creative personnel ،creative organization. With respect to the importance and necessity constant application of creativity and innovation in organizations and recommendations of the Supreme Leader regarding keeping alive the spirit of creativity and innovation، the present article has been prepared. While examining the role of managers in developing creativity ، the present article has pointed to the characteristics of creative managers; and some issues concerning creative personnel and organizations. In the meantime ،some innovation and creativity techniques have been mentioned here; and finally while considering the concept behind innovation، some recommendations have been introduced to develop creativity and innovation in organizations.