چکیده:
بیان تربیت دینی به عنوان مهم ترین رکن نظام تربیتی و آموزشی دانشگاه علوم انتظامی امین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقق تربیت دینی بدون توجه به کل عناصر و عوامل موثر در نظام تربیتی مدون و علمی امری دست نایافتنی است. هدف از این تحقیق، بررسی عناصر اجتماعی موثر بر تربیت دینی و تعیین سهم آنها در نظام تربیت دینی دانشگاه علوم انتظامی امین است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع، توصیفی است که به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و مصاحبه با نخبگان حوزه دین و تعلیم و تربیت انجام شده است. جامعه آماری عبارت است از: دانشجویان، اساتید، نخبگان حوزه دین و تربیت دینی و دست اندرکاران اجرایی تربیت در دانشگاه علوم انتظامی که برای انتخاب جامعه نمونه دانشجویان، با توجه به روش حداکثری کوکران و دکتر ارقامی (1389) تعداد 200 نفر به صورت تصادفی از بین دانشجویان سال اول، دوم، سوم و چهارم انتخاب گردیدند. متغیرهای اجتماعی مورد بررسی در تحقیق حاضر عبارت بودند از: خانواده، ارتباطات و تعاملات اجتماعی، دوستان، رسانه ها و نهادهای علمی، فرهنگی و مذهبی و شغل والدین. با توجه به اینکه تمام متغیرهای پیش بین، رابطه معنی داری با متغیر ملاک داشتند در آزمون رگرسیونی شرکت داده شدند. نتایج، حاکی از آن است که همبستگی این متغیرها با متغیر ملاک 68 درصد بوده است و ضریب تبیین آن ها هم 46 درصد محاسبه شده است. تحلیل واریانس نیز نشان می دهد که آزمون F در سطح بیش از95 درصد معنادار است (p<001) نتایج حاصل از ضرایب بتای (β) هر یک از متغیرهای مورد بررسی نشان می دهد که متغیرهای، خانواده، دوستان، ارتباطات بر برنامه تربیت دینی تاثیر داشتند وتاثیر متغیرهای دیگر معنی دار نبود.
Religious training as the most important factor of educational and training system of the Amin Disciplinary Sciences University، have a special importance. The realization of religious training without regard to the whole elements and factors influencial in compiled and scientific training system is a inaccessible fact. The purpose of this research is reviewing of social elements influencing the religious training and determining its portion in religious training system of Amin Disciplinary Sciences University. The present study in aim، is applicable and، typically، descriptive that have been performed by means of questionnaire and an interview with an elite field of religion and education. The statistical society consists of students، professors، the elite of religious training and areas of religion and the staff members in Amin Disciplinary Sciences University offered to select the sample of students، according to the society method and the maximum number of digits to the Cochrane (1389) the number of 200 people randomly from among the freshmen، the second، third and fourth choice of lift. Social variables examined in this study were: social interactions and communication، family، friends، the media and academic institutions، religious and cultural and parental occupation. Considering all the significant relationship between variables in there، with the company were as variable regression test. The results showed that the criterion for these variables with the variable correlation between 68 percent and its coefficient of determination of the calculated percentage is 46. Analysis of variance F-test also showed that the percentage is significant at the level of more than 95 percent (p<001) results of beta coefficients (β) of each of the variables، the variables show، family، friends، religious education program on the effects of communication and the impact of other variables was not significant.