چکیده:
این پژوهش به بررسی مفهوم رضایت از زندگی و سنجش آن در میان 450 نفر (162 مرد و 288 زن) از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد میپردازد و به این منظور از پرسشنامهای خود اجرا بهره میجوید. در ابتدا محقق به بحث نظری پیرامون این نکته میپردازد که آیا متغیر «رضایت از زندگی» یک متغیر بسیط است یا یک سازة چند بعدی؟ در اینجا پیش فرض بسیط بودن انتخاب شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان رضایت از زندگی در دانشکدههای مختلف تفاوت معناداری با هم ندارد. همچنین دانشجویان دختر و پسر دارای رضایت از زندگی متفاوتی نیستند. یافتهها بیانگر آن است که در هر دو جنس «رضایت از خود»، «مثبت نگری» و «رضایت از دانشگاه» تاثیر شایانی در رضایت از زندگی دارند.
خلاصه ماشینی:
آنگاه بررسی نماییم که میزان رضایت از زندگی افرادی که بر اساس مصاحبههای بالینی دارای رضایت از زندگی کم (یا زیاد) هستند بر اساس پرسشنامه نیز همان است یا خیر؟ اگر در سنجش متغیر یا متغیرهای اصلی تحقیق بین دو روش متفاوت همبستگی خوبی وجود داشته باشد میگویند ابزار سنجش دارای روایی معیار مناسبی است.
Reliablity جدول 6- توزیع درصدی پاسخهای نمونه تحقیق به گویههای متغیر رضایت از زندگی میانه کاملا همین طور است تا حد زیادی اینطور است بینابین تا حد کمی اینطور است اصلا اینطور نیست 00/4 7/10 2/43 2/32 5/10 4/3 به فعالیتهایی که در زندگی روزمرهام انجام میدهم علاقمند هستم (+) 00/4 1/32 6/35 7/18 1/9 5/4 این ایام بهترین سالهای زندگی من است(+) 00/1 9/7 8/4 2/7 6/18 5/61 ای کاش به دنیا نمیآمدم(-) 00/3 6/19 3/18 4/23 0/29 8/9 چیزهای زیادی هست که دوست داشتم در زندگیام داشته باشم اما ندارم (-) 00/4 4/22 4/37 6/24 5/10 1/5 احساس میکنم که در زندگیام رو به پیشرفت هستم (+) 00/2 0/7 8/15 5/25 3/36 3/15 بارها احساس کردهام که در مقابل مشکلات زندگیام ناتوان هستم (-) 00/3 4/9 6/33 6/33 7/17 8/5 در مجموع میتوانم بگویم که من در طول زندگیام به خیلی از آرزوهایم دست یافتهام (+) 00/4 4/16 8/35 9/30 8/11 1/5 کارهایی که در حال حاضر انجام میدهم نتایج زیادی در بردارد (+) همچنانکه ملاحظه میگردد اکثر قابل توجه پاسخگویان به گویههایی که حکایت از رضایت از زندگی فعلی خود دارد، پاسخ مثبت دادهاند؛ بهطوریکه نظرات پاسخگویان در بازه]5-1[ میانهای معادل 62/3 دارد که از میانه نظری (3) بالاتر است.