چکیده:
اگر چه کنجکاوی را می توان از جمله ویژگی هایی به شمار آورد که در اغلب کودکان دیده می شود، اما از این موضوع در سال های اخیر غفلت شده است. در میان ابعاد مختلف کنجکاوی، ماهیت معرفتی آن، یا به عبارتی دیگر جستجوی معلومات، نیاز به توجه بیشتری دارد. برای پی بردن به کاربردهای بالقوه این نوع کنجکاوی لازم است درک صحیحی از تصورات عامه انجام شود که تکمیل کننده مفاهیم نظری هستند. دیدگاه خانواده و معلمان - به عنوان افرادی که نقش مهمی در ساماندهی محیط زندگی کودکان دارند- درباره کنجکاوی در نحوه پاسخ دادن آن ها به بروز این ویژگی در کودکان تاثیری بسیار دارد. در مطالعه حاضر، پرسشنامه ای تنظیم شد، تا نظر معلمان و خانواده درباره کنجکاوی و کندوکاو در کودکان سنجیده و به این پرسش پاسخ داده شود که آیا آن ها ارزشی برای این ویژگی قائل هستند یا خیر؟ و چه تفاوتی بین دیدگاه معلمان و خانواده ها درباره کنجکاوی کودکان وجود دارد. شرکت کنندگان در این پژوهش، معلمان پیش دبستانی و خانواده هایی بودند که فرزندی در این سنین داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که معلمان و خانواده نظر مثبتی نسبت به کنجکاوی و کندوکاو در فرزندانشان دارند و معلمان نسبت به خانواده برای تشویق این ویژگی در کودکان تمایل بیشتری دارند. تجزیه و تحلیل انجام شده بر اساس روش تحلیل عاملی نشان داد که تصورات معلمان و خانواده درباره کنجکاوی چند بعدی است و شباهت هایی را با مفاهیم نظری نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
بررسی مقایسه ای نگرش خانواده و معلمان به کنجکاوی کودکان پیش دبستان پروین صمدی *١ چکیده اگر چه کنجکاوی را می توان از جمله ویژگی هایی بـه شـمار آورد کـه در اغلب کودکان دیده می شود، اما از این موضوع در سالهای اخیر غفلت شـده است .
در مطالعة حاضر، پرسشنامه ای تنظیم شد، تا نظر معلمان و خانواده دربارة کنجکاوی و کندوکاو در کودکان سـنجیده و بـه ایـن پرسـش پاسخ داده شود که آیا آن ها ارزشی برای این ویژگی قائل هستند یـا خیـر؟ و چه تفاوتی بین دیدگاه معلمان و خانواده ها دربارة کنجکاوی کودکـان وجـود دارد.
سؤال مطرح شده این است که آیا کنجکاوی به عنـوان یـک ویژگـی کـه به طور دائم با آن مواجه هستیم ، ارزش تشویق کردن دارد؟ دیدگاه معلمان و خانواده ها به عنـوان افرادی که در ساماندهی محیط کودکان از نقش بسزایی برخوردارند، در نحوة پاسخ دادن آن ها به این ویژگی مؤثر است .
به طور خاص هدف این بود که مشخص شـود آیـا بـه نظـر آن ها کنجکاوی ارزش تشویق کردن را در کودکان پـیش دبـستانی دارد؟ بـه عبـارت دیگـر آیـا کنجکاوی در فرایند یادگیری کودکان پیش دبستانی مؤثر است ؟ درک اینکـه آیـا خـانواده هـا و معلمان برای این ویژگی های خاص ارزش قائـل هـستند یـا خیـر؟، عـلاوه بـر اینکـه تـصویر روشن تری از تصور خانواده دربارة کنجکاوی به دست می دهد، به ارزیابی خانواده ها و معلم هـا در زمینة سرکوب یا تشویق بـروز رفتـاری کنجکاوانـه در کودکـان مـی پـردازد.
Children's responses to object differing in novelty in relation to level of curiosity and adult behavior.