چکیده:
آموزان دوره راهنمایی و ارائه مدلی در جهت طراحی محیط های آموزشی بهتر از روش پژوهش آمیخته یا ترکیبی بود. جامعه آماری مدارس دوره راهنمایی دخترانه منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران، 9 مدرسه انتخاب و به مدت 8 ماه مورد مشاهده قرار گرفتند و داده های لازم با استفاده از ابزارهای گوناگون جمع آوری و با شیوه های متناسب آماری تحلیل شدند. نتایج رگرسیون چندگانه بین مؤلفههای برنامه درسی پنهان محیط اجتماعی و فیزیکی مدرسه با بازدههای عاطفی یادگیری همبستگی چندگانه برابر با 93/0 را نشان داد، با توجه به ضریب تبیین نشان داده شد که 68/85 درصد بازدههای عاطفی یادگیری دانش آموزان متاثر از برنامه درسی پنهان مدارس است. هم چنین، در اکثر مدارس و کلاس های درس مورد مشاهده، دانش آموزان تحت تاثیر آثار منفی و قصد نشده برنامه درسی پنهان قرار داشتند، که این آثار به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازده های عاطفی یادگیری آن ها اثرات منفی و پایداری می گذاشت. به منظور کاهش آثار منفی این برنامه و طراحی محیط های آموزشی مطلوب تر مدلی طراحی و پیشنهاد شده است که شرح آن ارائه می شود
To develop a model for designing better instructional settings، this study examined hidden curriculum involved in affective learning outcomes of students at middle schools. Mixed methods were used for data collection and analysis. A sample of 9 middle schools in Tehran was approached and observed for 8 months. Different ways of collecting data were used including 1) a questionnaire developed by the researchers; 2) observation forms 3) semi-structured interviews and 4) informal communications. Multiple regression analysis showed that hidden curriculum account for 85. 68% of variance of affective learning outcomes. Analysis of qualitative data showed that most schools and classrooms in question were subject to negative and unintended effects of the hidden curriculum. To overcome these effects، development of a model for designing desirable instructional settings was discussed in terms of philosophical foundations، underpinning variables، dimensions، objectives، principles، procedure and evaluation system. Finally، some practical suggestions were made on the basis of educational psychology.