چکیده:
درباره جهانی شدن و آثار آن بر تعلیم و تربیت بحث ها و نظریات فراوانی بیان گردیده است. پریستلی (2002 به نقل از ریچ 1992 (معتقد است جهانی شدن تاثیر شگرفی بر توانمندی و ظرفیت دولت و ملت در صورت بندی خط مشی های برنامه درسی گذاشته است. در مطالعه حاضر که با روش تحلیلی- اسنادی صورت گرفته است با توجه به تئوری های جهانی شدن و رابطه آنها با تعلیم و تربیت، برنامه درسی و برنامه درسی ملی، چگونگی بهره-گیری از مزایای جهانی شدن در عین وفاداری به معیارهای بومی، هویت های فرهنگی و فلسفه اعتقادی-ارزشی جامعه ایرانی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است تا به ویژه برای آموزش و پرورش کشورمان از منظر ارائه برنامه درسی ملی راهی برای جهانی شدن و بومی ماندن در برنامه های درسی جستجو نماید
Different ideas and discussions have been stated about globalization and its effects on education. It is believed that globalization has a great effect on the ability and capacity of any government and nation to formulate curriculum strategies (Priestley، 2002; quoted by Reich، 1992). In this study which is carried out by applying a documental-analytic method، according to theories on globalization and its relationship with education، curriculum and national curriculum، the quality of taking advantage of globalization while remaning faithful to the local norms، cultural identities and belief-value philosophy of our country is investigated. A channel for globalization and curriculum localization is sought for our country''s educational system from the national curriculum''s view especially.