چکیده:
تنوع و تکثر جامعه ایران در ابعاد مختلف قومی، نژادی و فرهنگی مستلزم آن است که به نحوی شایسته و مقتضی در برنامه های درسی و آموزشی مورد توجه قرار بگیرد. در شرایط موجود و حاکم بر نظام آموزش و پرورش ایران، سیطره و حاکمیت یک برنامه درسی عام و همگانی که اصولا نسبت به تفاوت ها و تنوعات ذاتی جامعه ایران خنثی و بی تفاوت می باشد، بیش از هر چیز با مقتضیات و واقعیات عینی و تاریخی این جامعه در تعارض می باشد. از اینرو، وجود یک برنامه درسی چند فرهنگی حساس و پاسخگو نسبت به تفاوت های فرهنگی و قومیتی در نظام آموزشی ایران به عنوان یک حوزه مغفول و غایب مطرح است که می تواند عامل مهم تثبیت و تشدید بسیاری از شکاف ها و بحران های اجتماعی، فرهنگی و هویتی در کشور گردد. این مقاله تلاش کرده است تا نقش و جایگاه یک برنامه درسی چند فرهنگی در جامعه ایران و ابعاد و کارکرد های مختلف آن را روشن ساخته و بر مبنای آن تلفیق و امتزاج عناصر، مفاهیم، مطالب و محتواهای چند فرهنگی با برنامه های درسی دانش آموزان را مورد تاکید قرار می دهد.
The diversity and plurality of Iran society from different aspects (such as cultural، racial and ethnicity varieties) is required to be placed in educational system and its curricula. By this way، varied and different cultures and regions will have a context and opportunity for active participation in national development. In present situation of our country، presence and dominance a generic and universal curriculum and neutral to differences، ignore and overlook all the cultural، racial and regional differences. Thus، multicultural curriculum becomes a neglected and null dimension of curriculum in Iran educational system. This problem establish and stabilize many of social، cultural and identical gaps and crisis in of society. This paper with reference to role، importance and functions of a multicultural curriculum، seeks to emphasize to the integration of multicultural elements، phenomena and concepts and contents with Iranian students curricula.