خلاصه ماشینی:
M. Coetzee 8 Remake 9 Michael Alexander 10 Palimpsest 11 Gerard Genette کتاب نظرية اقتباس داراي يک مقدمة فشرده و شش فصل (٢٣٢ صفحه ) است که به بحث و بررسي درخصوص مباحثي نظير تئوريزه کردن اقتباس ، اشکال اقتباس ، اقتباسگران ، مخاطبان اقتباس و زمينه هاي اقتباس مي پردازد.
اولين چيزي که در اين کتاب جلب توجه مي کند عناوين هر فصل است که با يک کلمة پرسشي يا با طرح سؤالي کليدي آغاز مي شود و از همان آغاز، ذهن خواننده را درگير مسائل طرح شده مي کند که شيوة مطلوبي است ؛ چرا که به اعتقاد هاچن «[طرح ] و پاسخ به پرسش هاي اساسي هميشه نقطة خوبي براي آغاز است » (XIV).
اما در سال هاي اخير، با طرح موضوع «جهاني سازي فرهنگي »، اين دادوستدها بيش از پيش اهميت پيدا کرده است و تبادلات فرهنگي غالبا با تغيير زبان و هميشه با تغيير مکان و زمان همراه هستند، مانند اقتباس هنرمندانة آکيرو کوروساوا ١، فيلم ساز شهير ژاپني ، از نمايشنامة مکبث شکسپير، با عنوان سرير خون٢.
يکي از مزاياي کتاب جامعيت آن است ؛، منظور اين است که به رسانه يا ژانر خاصي (مثلا ادبيات و سينما) محدود نمي شود، بلکه تقريبا تمامي طيف هاي حوزة اقتباس ــ از شعر گرفته تا اپرا و تيم پارک و غيره ــ را پوشش مي دهد.
از اين رو، او مباني نظري و عملي را تلفيق کرده و در خلال متن شاهد مثال هاي متنوع و متعددي از ادبيات هاي مختلف اروپا و تحقيقات انجام شده در حوزه هاي مختلف مطالعات ادبي تطبيقي مخصوصا مکتب فرانسه عرضه کرده که هم بر جذابيت کتاب مي افزايد و هم به فهم آن کمک مي کند.