چکیده:
تحول در نظریه های مزیت و نقض فرض همگن بودن بنگاه ها، اهمیت ویژگی های بنگاه و عوامل محیطی مانند درجه رقابتی بازار را در تجارت آشکار کرد و رویکرد بررسی در موضوعات مربوط به تجارت را از سطح کلان و متغیرهای قیمتی مانند نرخ ارز و نرخ تورم، به حوزه خرد مانند اندازه بنگاه، مخارج پژوهش و توسعه، مهارت نیروی کار و ساختار بازار سوق داد. در پژوهش حاضر، الگویی شامل عوامل قیمتی، ساختار بازار و سایر ویژگی های بنگاه به منظور تعیین عوامل موثر بر صادرات در سطح صنایع، با کد چهار رقمی ISIC برای 99 صنعت دارای صادرات در ایران مورد توجه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که علاوه بر نرخ ارز، متغیرهای مرتبط با ویژگی های خاص هر صنعت، مانند مخارج پژوهش و توسعه، شدت مهارت، نفوذ واردات، ساختار بازار (میزان تمرکز) و نسبت نیروی کار به سرمایه نیز بر صادراتی بودن صنعت، تاثیر مثبت و معنی دار دارد.
خلاصه ماشینی:
"عوامل مؤثر بر صادرات در صنایع ایران با تأکید بر ساختار بازار نویسندگان: غلامرضا عباسی چکیده تحول در نظریههای مزیت و نقض فرض همگن بودن بنگاهها، اهمیت ویژگیهای بنگاه و عوامل محیطی مانند درجه رقابتی بازار را در تجارت آشکار کرد و رویکرد بررسی در موضوعات مربوط به تجارت را از سطح کلان و متغیرهای قیمتی مانند نرخ ارز و نرخ تورم، به حوزه خرد مانند اندازه بنگاه، مخارج پژوهش و توسعه، مهارت نیروی کار و ساختار بازار سوق داد.
بر این اساس، در پژوهش حاضر با مروری بر ادبیات موضوع و پژوهشهای تجربی پیشین، الگویی مشتمل بر عوامل قیمتی در حوزه کلان، عوامل محیطی (ساختار بازار) و ویژگیهای صنعت (همانند نسبت نیروی کار به سرمایه، مخارج پژوهش و توسعه، شدت مهارت، سهم واردات از عرضه محصول داخلی) به منظور تعیین عوامل مؤثر بر صادرات در سطح صنایع با کد چهار رقمی ISIC برای 99 زیرگروه صنعتی دارای صادرات مورد توجه قرار گرفت.
یافتههای بررسی حاضر نشان داد که نه تنها متغیر کلان (نرخ ارز) بر نسبت صادرات به تولید مؤثر است، بلکه متغیرهای مرتبط با ویژگیهای صنعت، همانند مخارج پژوهش و توسعه، شدت مهارت، سهم واردات از عرضه محصول داخلی، ساختار بازار (درجه تمرکز) و نسبت نیروی کار به سرمایه (کاربری) نیز تأثیر مثبتی بر صادراتی بودن صنعت دارد که مطابق تئوری و نتایج پژوهشهای قبلی است."