چکیده:
از وظایف مدیران سازمان هاست که با اتخاذ راهبردهایی زمینه تغییر و تحولات مثبت در نگرش، احساسات و عملکرد کارکنان فراهم آورند؛ در غیر این صورت برخی مشاغل به دلیل نداشتن آزادی عمل و تنوع در وظایف منجر به تغییر نگرش کارکنان نسبت به شغل و سازمان در جهت منفی، آسیب های روحی-روانی و در نهایت کاهش عملکرد شغلی می گردند. از اهداف این پژوهش، شناسایی علل ریشه ای این مشکلات و تبیین مزایای راهبرد تصمیم گیری مشارکتی بوده و در این راستا مدلی مفهومی که نشانگر رابطه میان راهبرد تصمیم مشارکتی با سایر متغیرهاست، ارائه شده است. برای پژوهش حاضر، علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه ای تدوین و در کلیه شعب بانک مسکن شهرستان رشت توزیع و پس از تکمیل عودت داده شده است (151 نفر). روایی آن با روش اعتبار محتوا و عاملی و پایایی آن با آلفا کرونباخ 7/88% ، مورد تایید قرار گرفته است. سپس، فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری تحلیل گردیده و یافته ها حاکی از آن است که مشارکت در تصمیم گیری به واسطه نگرش و عواطف، عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد؛ بنابراین 4 فرضیه تایید و یک فرضیه رد شده و مدلی که به وسیله معادلات ساختاری برای پژوهش طراحی گردیده، براساس شاخص های برازش مدل، که همگی مقادیر بالای 90 درصد را کسب کرده اند، مورد قبول واقع شده است.
Design and implement of a strategy to improve employee's attitude، emotions and performance is an important task of managers. Because of the lack of enough latitude and diversity in certain jobs، it causes mental fatigue، stress، dissatisfaction، low level of organizational commitment، emotional harms; lose self-confidence and ultimately reduction in job performance. This study is designed to identify the root causes of the above and to suggest participative decision making as a resolving strategy to cope with resulting problems. Thus، we developed and tested a conceptual model of relationships among key variables of the participative decision making، employee' attitude، employee's emotions and job performance. To collect research data، a designed questionnaire was employed and distributed among 151 employees in 15 branches of Rasht Maskan bank. The questionnaire's validity was confirmed by content validity and factor analysis and reliability was confirmed by Cronbach's alpha (88.7%) using SPSS software. The structural equation model and research hypotheses were tested using AMOS software. The result showed a satisfactory overall fit of the model. Out of 5 hypotheses tested، only one was rejected، that is a good indication of sufficient validity of the model. Findings indicate that participation in decision making improves the job performance by mediating role of emotions and employee's attitude.
خلاصه ماشینی:
طراحی مدل مفهومی تصمیم گیری مشارکتی به عنوان راهبردی جهت بهبود نگرش ، احساسات و عملکرد کارکنان در زندگی کاری (مورد مطالعه : کلیه شعب بانک مسکن شهرستان رشت ) * مهران مهدی زاده کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان ناهید درستکار احمدی کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان محمدرحیم رمضانیان استادیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان چکیده از وظایف مدیران سازمان هاست که با اتخاذ راهبردهایی زمینه تغییر و تحولات مثبت در نگرش ، احساسات و عملکرد کارکنان فراهم آورند؛ در غیر این صورت برخی مشاغل به دلیل نداشتن آزادی عمل و تنوع در وظایف منجر به تغییر نگرش کارکنان نسبت به شغل و سازمان در جهت منفی ، آسیب های روحی -روانی و در نهایت کاهش عملکرد شغلی می گردند.
سپس ، فرضیات پژوهش با استفاده از نرم افزارهای آماری تحلیل گردیده و یافته ها حاکی از آن است که مشارکت در تصمیم گیری به واسطه نگرش و عواطف ، عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد؛ بنابراین ٤ فرضیه تأیید و یک فرضیه رد شده و مدلی که به وسیله معادلات ساختاری برای پژوهش طراحی گردیده ، براساس شاخص های برازش مدل ، که همگی مقادیر بالای ٩٠ درصد را کسب کرده اند، مورد قبول واقع شده است .
com تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٤/١٧ تاریخ پذیرش : ١٣٩١/١٠/١٨ Designing conceptual model of participative decision-making as a strategy for improvement of employee's attitude, emotions, and job performance in work-life (case of: Rasht branches of Maskan Bank) Mehran Mehdizade MA.
Thus, we developed and tested a conceptual model of relationships among key variables of the participative decision making, employee' attitude, employee's emotions and job performance.