چکیده:
در این تحقیق به بررسی « عوامل اجتماعی موثر در تاثیرپذیری کودکان از تلویزیون» پرداخته شده است و سوال اصلی تحقیق حاضر بدین ترتیب مطرح شد که به چه میزان عوامل اجتماعی در تاثیرپذیری کودکان از تلویزیون موثر است؟ روش تحقیق توصیفی از نوع زمینهیابی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را والدین تمامی کودکان مونث و مذکر شهر تهران که در مقطع پیش دبستانی قرار دارند، تشکیل میدهند که از این تعداد 150 نفر بهعنوان نمونه ( 30 نفر از شمال تهران، 30 نفر جنوب، 30 نفر رق، 30 نفر غرب و 30 نفر مرکز) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در تحقیق حاضر پرسشنامه محققساخته عوامل اجتماعی می باشد که دارای 28 سوال 5 گزینه است و با توجه به طیف لیکرت اندازهگیری میشود و دارای ضرایب بالاتر از 0/70 است. پرسشنامه حاضر در 4 حیطه عوامل خانوادگی، اجتماعی، محیط آموزشی و رسانه بررسی میشود. در نهایت، پس از جمعآوری پرسشنامهها با استفاده از مدل آماری t تکگروهی به آزمون سوالهای تحقیق پرداخته شد و یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل اجتماعی در تاثیرپذیری کودکان از تلویزیون موثرند
In this research "effective social factors in children influence by television" has been dealt with and the main question was
that how extent is the social factors is effective in children's behavior influenced act by television. Method of a description
was descriptive. Statistical study were male and female parents of all children in Tehran, who are at pre-school, which
consists of 150 individuals for instance (30 people in northern Tehran, 30 South, 30 East , 30 West and 30 centers) were
selected. Study used material was a modified social factor questionnaire consist of five-optioned twenty-eight question that
contained by Likert measuring with higher coefficients of 70%. Recently questionnaire investigates in four domains of
family, social, educational environment and the media and at least after collecting results of all questioners the single-group ttest
model would be run on questions of study that it showed social factors are effective on children-influenced by television.