چکیده:
ظلمستیزی دین اسلام و دفاع از حقوق مستضعفان، همواره برای غرب هزینههای سنگینی داشته است. طی سالهای اخیر، که متأثر از انقلاب اسلامی ایران، موج بیداری اسلامی در جهان ایجاد گردیده، بهصورت مضاعف وجود اسلام برای مستکبران جهانی غیرقابل تحمل شده است. ازاینرو، استکبار جهانی سعی کرده تا از راههای گوناگون، بهویژه از طریق سینما و صنعت فیلم و با محوریت سینمای جهانگستر "هالیوود»، ضرباتی بر اعتبار و جایگاه قدسی این دین آسمانی و هویت مسلمانان وارد کند. هالیوود با تمرکز بر ضمیر ناخودآگاه و شرطیسازی ذهن، ذائقة مخاطبان را به پذیرش باورها، ارزشها و آرمانهای مطلوب خود، بهعنوان گفتمان غالب، و مخدوش ساختن آموزهها و ایدئولوژیهای ناهمسو با منافع استکبار جهانی، ترغیب و تشویق میکند. موضوع این نوشتار برجستهساختن خصومت بیش از صد سالة آمریکا با اسلام و مسلمانان، از طریق سینمای هالیوود با استفاده از شرطیسازی منفی اذهان مخاطبان جهانی و نفوذ تدریجی در ناخودآگاه آنهاست. این مهم با روش نشانهشناسی و تحلیل محتوای مجموعهای از فیلمهای شناختهشده و پرآوازة منتخب در حوزه اسلامستیزی صورت گرفته است. در این نوشتار، به شیوة استفاده عملی هالیوود از فن «تداعی معانی» و «شرطیسازی» در ایجاد اسلامهراسی، بیشتر توجه شده است.
The struggle of Islam against oppression and its defending the rights of the oppressed seems too costly to the West. In recent years the wave of Islamic awakening which was influenced by the Islamic Revolution of Iran، made the global arrogant powers into learnt of the existence of Islam. Therefore، the global arrogant powers have tried to damage the validity and holy status of this heavenly religion and Muslims' identity in different ways، especially through cinema and film-making based on the world-famous Hollywood Cinema. Focusing on the unconscious and conditioning the mind، Hollywood appeals to audiences' taste to accept the beliefs، values and ideals it pursues as a dominant discourse، and undermines the doctrines and ideologies which are not in line with the global arrogant powers interests. The present paper seeks to highlight the over-one-century enmity shown by the United States to Islam and Muslims and its use of Hollywood cinema for manipulating global audiences and gradually penetrating into the unconscious on a world scale. To this end، this paper، based on a semiotic study and content analysis، examines a set of the most known and selected movies about Islamophobia. It mainly focuses on Hollywood's practical use of the techniques of "association of meaning" and "conditioning" in generating Islamophobia.
خلاصه ماشینی:
"جدول (1): شرطیسازی اذان با تصاویر و صداهای ناهنجار توسط هالیوود نام فیلم سال صحنهایی که هنگام اذان در حال نمایش است صدایی که هنگام اذان در حال پخش است حکومت نظامی 1998 هلیشات از مناره مسجد «وپن» به همراه دور شدن دوربین بر روی آسمان خراشهای نیویورک صدایی شبیه ناله یک زن و آهنگ دلهرهآور سیریانا 2005 مأمور شکنجه شده و خونآلود آمریکایی نقش بر زمین و تصویر رهبر روحانی «حزبالله» صدای بوق ماشینها بدون آهنگ تسلیم 2007 مأمور آمریکایی در حال عبور از خیابان خلوت کهحمالی با خرش از روبهروی او میآید صدای آنونس محیط و مکالمات ربوده شده (2) 2012 یک شات از مسجد بزرگ استانبول و ورود تروریستهای مسلمان برای اولین بار آهنگ دلهرهآور گنجة رنج 2009 خنثا کردن بمب و یک فضای آشفته با کاتهای سریع و سردستی با لرزش هشدار پلیس با صدای خشن به همراه صدای بوق و آهنگی ممتد شبیه بوق و آژیر مجموعة «دروغها» 2008 نمای هوایی از شهر سامراء و تصویر مأمور آمریکایی در حال درازکش و شکنجه مسلمانان آهنگی دلهرهآور به همراه صدای پارس سگ مجموعة «دروغها» 2008 نمایی از یک زبالهدان خارج از شهر به همراه جسد یک مسلمان سنی که به دستور یک روحانی شیعه کشته شده و چند سگ که بر روی جنازه هستند آهنگی دلهرهآور به همراه پارس سگ خودی 1999 تهیهکنندة آمریکایی برنامة خبری «مایک والاس» با چشمانی بسته درحالیکه روبهروی شیخ فضلالله رهبر معنوی «حزبالله» نشسته است."