چکیده:
این مقاله واقعیت های موجود در جنبه های مختلف اشتغال در صنعت جهانگردی و عوامل موثر در انتخاب شغل در صنعت گردشگری و رابطه آنها با تعهد به صنعت گردشگری و هتلداری را از دیدگاه دانشجویان مدیریت جهانگردی دوره کارشناسی دانشگاه های منتخب ایران مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی است و تکنیک جمع آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه است . در این تحقیق بر اساس ٢٦٣ پرسشنامه تکمیل شده به وسیله جامعه نمونه که شامل دانشجویان مشغول به تحصیل در سال ١٣٩١ دوره کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه های سمنان ، علامه طباطبایی تهران ، پیام نور مهریز یزد، پیام نور تفت و پیام نور خمینی شهر اصفهان بودند با استفاده از آزمون های آماری پیرسون و تحلیل رگرسیون مشخص شد. بین عوامل موقعیت اجتماعی ، پرداخت ، مزایا، متغیر وابسته متعهد به صنعت گردشگری و هتلداری رابطه معناداری وجود ندارد. با این وجود، در مجموع بین متغیر وابسته تعهد به صنعت گردشگری و هتلداری با ماهیت شغل ، شرایط فیزیکی شغل ، فرصت های ارتقای شغل ، ویژگی های همکاران و مدیران رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، به این معنا که با افرایش آنها تعهد افزایش یافته و با کاهش آنها تعهد کاهش می یابد، همچنین عامل سازگاری شغل و فرد با تعهد به صنعت رابطه معنادار معکوس و منفی نشان داده است ، به این معنا که با افزایش یکی از آنها دیگری کاهش می یابد و برعکس .
خلاصه ماشینی:
با این وجود، در مجموع بین متغیر وابسته تعهد به صنعت گردشگری و هتلداری با ماهیت شغل ، شرایط فیزیکی شغل ، فرصت های ارتقای شغل ، ویژگی های همکاران و مدیران رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، به این معنا که با افرایش آنها تعهد افزایش یافته و با کاهش آنها تعهد کاهش می یابد، همچنین عامل سازگاری شغل و فرد با تعهد به صنعت رابطه معنادار معکوس و منفی نشان داده است ، به این معنا که با افزایش یکی از آنها دیگری کاهش می یابد و برعکس .
عامل فرصت های ارتقای شغل همانگونه که در جدول زیر مشاهده می شود بیشترین حد توافق دانشجویان در سؤال ٧ مبنی بر اینکه بیشتر ارتقای شغلی این صنعت بر اساس رابطه صورت می گیرد تا مهارت های کارکنان بارز شود، به طوری که ٩٢ نفر از دانشجویان گزینه کاملا موافق ١١٦ نفر از آنها گزینه موافق را انتخاب نمودند.
عامل تعهد به صنعت گردشگری و هتلداری در این بخش بیشترین حد توافق دانشجویان در سؤال ٤ با محتوای علاقه به کار در این صنعت پس از فارغ التحصیلی اتفاق افتاده است ، به طوری که ١١٠ نفر گزینه کاملا موافق را انتخاب نموده و میانگین نیز برابر با ٤/١٧ می باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در واقع فرضیاتی که در این بخش مورد بررسی قرار گرفتند عبارتند از: - رابطه مثبت و مستقیم میان ماهیت شغل و تعهد دانشجویان به کار کردن در صنعت گردشگری وجود دارد.