چکیده:
یکی از نگرانی های اصلی مدیران کسب و کار طی سال های گذشته، بکارگیری فناوری اطلاعات به روشی مناسب و به موقع و هماهنگ با استراتژی ها، اهداف و نیازهای کسب و کار بوده است. این نگرانی، هم به نحوه همسوسازی فناوری اطلاعات با کسب و کار و هم همسوسازی کسب و کار با فناوری اطلاعات اشاره دارد. نتایج پیمایش های اخیر نشان می دهد که در اکثر شرکت ها، فناوری اطلاعات با استراتژی کسب و کار همسو نمی باشد. بنابراین، همسویی بین نیازهای کسب و کار و توانمندی های فناوری اطلاعات همچنان یکی از حوزه های نگرانی قابل توجه است. در این نوشته قصد داریم تا با مروری بر ایجاد مفهوم همسویی بین فناوری اطلاعات و کسب و کار و نحوه ارزیابی و اندازه گیری آن، چالش های همسوسازی را درک کنیم و به مسائلی که همسوسازی فناوری اطلاعات و کسب و کار در عمل با آنها مواجه است، بپردازیم. این نوشته سعی دارد تا رهنمودی در جهت توسعه دانش همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات هم برای دانشگاهیان و هم برای شاغلین در حرفه فراهم کند
خلاصه ماشینی:
در این نوشته قصد داریم تا با مروری بر ایجاد مفهوم همسویی بین فناوری اطلاعات و کسب و کار و نحوه ارزیابی و اندازه گیری آن ، چالش های همسوسازی را درک کنیم و به مسائلی که همسوسازی فناوری اطلاعات و کسب و کار در عمل با آنها مواجه است ، بپردازیم .
چرا مشکل همسویی تاکنون حل نشده است ؟ آیا باید نتیجه گیری کرد که تحقیقات دانشگاهی هنوز نتوانستند برای مسائلی که مدیران کسب و کار و فناوری اطلاعات در عمل با آن ها مواجهند راه حل هایی ارائه کنند؟ حداقل بخشی از واقعیت این است که بعضی سؤالاتی که افراد شاغل در حرفه با آن ها مواجه هستند در تحقیقات دانشگاهی مورد توجه قرار نگرفتند (سیلویس ، ٢٠٠٧).
در این بخش ، آخرین نسخه مدل معروف و پذیرفته شده لافت من برای ارزیابی بلوغ همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات توضیح داده میشود.
, 1993, ‘Strategic alignment: Leveraging information technology for transforming organizations’, IBM Systems Journal, Vol. 32, no.
N. , 2003,‘Assessing IT/Business Alighnment’, Journal of Information Systems Management, Fall 2003 4( Luftman, J.
N. , 2000, ‘Assessing Business-IT Alignment Maturity’, Communications of the Association for Information Systems, Vol 4, Article 14.
,1999, ‘Enablers and Inhibitors of Business-IT Alignment’, Communications of the Association for Information Systems, Vol 1 9( McKeen, J.
P. , 2008,‘A Process-Oriented Perspective on the Alignment of Information Technology and Business Strategy.
’, Journal of Management Information Systems / Winter 2007–8, Vol. 24, No. 3, pp.