چکیده:
استدلال علی شامل درک علت رویدادهایی است که در گذشته رخ داده (تشخیص) و پیش بینی رویدادهایی است که در آینده رخ خواهد داد (پیش بینی). این نوع استدلال بخش مهمی از گزارشگری مالی و افشا داوطلبانه را تشکیل می دهد، با این حال، پژوهش های بسیار اندکی از این استدلال ها به عنوان مبنایی برای توسعه و تفسیر ایده های پژوهشی قابل آزمون استفاده کرده اند. این مطالعه دارای اهداف دوگانه است: اول، مرور نظریه های اصلی روان شناسی مرتبط با استدلال علی. دوم، شناسایی راه های استفاده از این نظریه ها در زمینه پژوهش های رفتاری گزارشگری مالی و افشا داوطلبانه. نتایج نشان می دهد که نظریه های استدلال علی در گزاشگری مالی و افشا داوطلبانه به صورت بالقوه دارای کاربردهای با اهمیتی می باشد.
خلاصه ماشینی:
١- استدلال هاي علي در گزارشگري مالي اغلب تصميم گيريهاي سرمايه گذاران ، تحليل گران ، مديران شرکت ها و ساير تهيه کنندگان و استفاده کنندگان گزارش هاي مالي حاصل يک فرآيند پيچيده است که معمولا دربرگيرنده دو نوع استدلال متفاوت است : نگاه به عقب جهت درک گذشته و نگاه به جلو براي پيش بيني آينده .
نظريه هاي مربوط به تشخيص نظريه هاي مربوط به پيش بيني نظريه اسناد١١ (٣-١) پيش بيني آماري ١٢ (٤-١) نظريه استنباط متناظر١٣ (٣-١-١) مکاشفات ١٤ (٤-٣) نظريه تغيير همگام ١٥ (٣-١-٢) بازگشت به ميانگين ١٦ (٤-٣-٤) خطاي بنيادي اسناد١٧ (٣-١-٣) سوگيري درجه اشتياق ١٨ (٤-٣-٥) سوگيري عمل کننده - مشاهده کننده ١٩ (٣-١-٣) نظريه سطح تفسيري ٢٠ (٤-٤) نظريه استدلال خلاف واقعيت ٢١ (٣-٢) نظريه هاي مربوط به هر دو (تشخيص و پيش بيني) اثر همرأي کاذب ٢٢ (٣-١-٣) نشانه هاي عليت ٢٣ (٤-٢) مکاشفات (٤-٣) بازنمودگري ٢٤ (٤-٣-١) در دسترس بودن ٢٥ (٤-٣-٢) سوگيري تاييد٢٦ (٤-٣-٣) منبع : کونسه و همکاران (٢٠١١) به طور کلي، دو نوع اسناد وجود دارد که مورد توجه افراد است : ١- اسناد گرايشي 27 28 ٢- اسناد موقعيتي اگر استنباط اين باشد که موقعيت خاص شخص موجب رفتار اوست ، اسناد دروني يا گرايشي است .
Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 21, No. 6, PP.
Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 21, No. 6, PP.
Journal of Experimental Social Psychology, Vol. 17, No. 4, PP.
Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 39, No. 5, PP.
Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 39, No. 5, PP.
Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 39, No. 5, PP.