چکیده:
در امتداد نقش اجتماعی شرکت ها، شهروند شرکتی به عنوان یک مفهوم مهم در ادبیات مدیریتی پدید آمد. این مقاله به بررسی مفاهیم موجود از شهروند شرکتی و تجمیع آن ها در قالب یک مدل مفهومی جامع می پردازد. دو دیدگاه متداول از شهروند شرکتی وجود دارد که عبارتند از دیدگاه محدود و دیدگاه تلفیقی. در دیدگاه محدود، شهروند شرکتی یعنی استراتژی های بشردوستانه و در دیدگاه تلفیقی شهروند شرکتی یعنی تلفیقی از جنبه های گوناگون مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی. محدودیت ها و مشکلات موجود در این دیدگاه ها نیاز به بسط مفهوم شهروند شرکتی را به وجود آورد. هدف این مقاله تبیین یک تعریف علمی گسترده از شهروند شرکتی است که از نظر توصیفی کامل تر و از نظر مفهومی برتر از مفاهیم موجود در ادبیات موضوع باشد. نگاه گسترده به شهروند شرکتی یعنی در نظر گرفتن شرکت به عنوان یک شهروند با تمام حقوق و وظایف آن. هر شهروند حقیقی دارای سه نوع حق شهروندی است: حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی که معمولا توسط دولت ها تامین می شوند. در نهایت مفهوم شهروند شرکتی، استفاده از قدرت و منابع شرکت در جهت منافع اجتماعی، اقتصادی و محیطی جامعه تعریف شده است.
خلاصه ماشینی:
gmail@Abouhamzeh١٣٦٤ com مقدمه شهروند شرکتي، اصطلاح جامعي است که نخستين بار در حوزه مديريت مطرح شد و ريشه آن در پذيرش مسئوليت اجتماعي توسط شرکت هاي امريکايي دهه ١٩٨٠ مي باشد (آلتمن و ويداور کوهن ، ٢٠٠٠).
از يک سو، تاثير فعاليت هاي شرکت روي تمام افراد جامعه را بررسي نموده و شرکت را در قبال اثرات عملکردش روي همه ذينفعان ، مسئول و پاسخگو مي داند (حساس يگانه و برزگر، ١٣٩١) و از سوي ديگر، افزايش سودآوري و بهبود جايگاه شرکت ها و در نهايت بقاي بلندمدت در دنياي رقابتي را نتيجه مسئوليت پذيري اجتماعي آن ها مي داند (کاردبات و سيرون ، ٢٠١٠).
اين ديدگاه ، گرايش به ارايه مفهومي از شهروند شرکتي دارد که در آن به فعاليت هاي بشردوستانه به عنوان استراتژي راهبردي شرکت نگاه ميشود که از طريق ايجاد يک جامعه پايدار، محيط زيستي سالم و فضاي سياسي شفاف ، مي تواند زمينه را براي فعاليت هاي سودآور شرکت فراهم نموده و متضمن منافع شخصي شرکت باشد (ويندسور، ٢٠٠١ و وود و لاگسدون ، ٢٠٠١).
در نهايت با ارائه يک چارچوب مفهومي بسط يافته ، شهروند شرکتي استفاده از قدرت و منابع شرکت در جهت منافع اجتماعي، اقتصادي و محيطي جامعه اي که شهروند آن است ، تعريف شد.
Introduction to the special edition of Business and Society Review "corporate citizenship and the new millennium".
The new corporate citizenship of big business: part of the solution to sustainability.
The business case for corporate citizenship.
The multiple bottom lines of corporate citizenship: social investing, reputation, and responsibility audits.