چکیده:
مقدمه: مهمترین سرمایه و اندوخته هر سازمانی نیروی انسانی آن می باشد. عدم وجود اطلاعات علمی مناسب در مورد بهای تمام شده خدمات ارائه شده در بخش های دولتی هر گونه اقدامی در جهت اجرای بودجه ریزی عملیاتی و اصل 44 قانون اساسی در زمینه خصوصی سازی بخش های دولتی را با شکست مواجه کرده است. بنا براین طراحی و پیاده سازی یک سیستم هزینه یابی مناسب ضروری و لازم الاجرا به نظر می رسد.
روش بررسی: در این مطالعه اطلاعات مربوط به کلیه هزینه های صورت گرفته در سال تحصیلی86-1385 مورد تحلیل قرار گرفته و در دو سناریوی مختلف هزینه تمام شده ارائه واحدهای درسی و تربیت دانشجو در گروه های آموزشی دانشکده محاسبه گردیده اند. روش مورد استفاده در محاسبه بهای تمام شده ، روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت (Activity Based Costing )می باشد. واحدهای اداری و آموزشی دانشکده در سه گروه مراکز فعالیت بالاسری، میانی و نهایی طبقه بندی شده و هزینه های صورت گرفته با استفاده از مبناهای تسهیم بین واحدهای مختلف و نهایتا بین دانشجویان توزیع گردیده اند. به منظور انجام محاسبات از نرم افزار اکسل 2003 استفاده گردیده است.
یافته ها: از یافته های مراحل اولیه محاسبات می توان به هزینه کل هریک از مراکز فعالیت اشاره کرد. پس از انجام محاسبات نهایی در سناریوی اول هزینه تمام شده ارائه یک واحد درسی در دانشکده به طور متوسط 8693137 ریال و متوسط هزینه تمام شده تربیت دانشجو 18148974 ریال محاسبه گردید . متوسط هزینه ارائه یک واحد درسی در سناریوی دوم 8902854 ریال و هزینه تربیت دانشجو 18586807 ریال محاسبه گردید. در هر دو سناریو هزینه تمام شده تربیت دانشجو در مقطع دکترای مدیریت اطلاعات بالاترین مقدار56566092 و در رشته کارشناسی مدارک پزشکی پایین ترین مقدار 7760748 ریال می باشد.
نتیجه گیری: بررسی اطلاعات مالی دانشکده مدیریت نشان می دهد ثبت و جمع آوری اطلاعات به صورت اسناد دست نویس توان پاسخگویی به نیاز های محاسبات هزینه یابی به نحوی که در دوره های مختلف اطلاعات مفید برای مدیران را فراهم کند، نمی باشد. علت بالا بودن هزینه در مقاطع بالاتر ارتباط نزدیکی با عواملی مانند تعداد کم این دانشجویان ، امکانات آموزشی خاص دوره های تحصیلات تکمیلی، استفاده از اساتید با درجه علمی بالاتر، سهم بالای امکانات پژوهشی نسبت به سایر دانشجویان و پرداخت مساعدت تحصیلی از طرف وزارت بهداشت به دانشجویان مشمول بورسیه عام دارد.
Introduction: Human resource is the main capital of each organization. Any attempts in privatization programs (according to 44 principal of constitution) and performance budgeting encounter to fail because of inappropriate scientific information about public sectors unit cost. Hence designing and applying of appropriate costing systems seems to be essential and indispensable.
Methods: In this study information of total expenditures in academic year 1385-1386 analyzed and unit cost of student training and per credit hour calculated in two different scenarios. The method applied in calculating is Activity Based Costing (ABC). Administrative and teaching department of faculty categorized in three different group as overhead، intermediate and final activity center and total cost of these centers distributed between credit hour and finally between students trough cost drivers. In Calculation process we used Excel 2003 software.
Results: Total cost of each activity center is one of primary calculating process results. After final calculation in first scenario، the average unit cost per credit hour calculated 8693137(R) and student training unit cost calculated 18148974(R). In secondary scenario، unit cost per credit hour calculated 8902854 and student training unit cost is 18586807. In both scenario the unit cost of student in Health Information Management course (PhD level) is highest (56566092) and is least (7760748) in Medical Report course (graduate level).
Conclusion: Financial information review of management faculty shows that information registration and data gathering in hard copy documents form can not provide information needs of costing analysis in useful form to management in different period. The reason of high costs of postgraduate students showed a close relation with such factors as: few numbers of students in this level، post graduates- specific facilities in comparison to the other students in undergraduate level، hiring lecturers with high scientific grades. Large proportion of research facilities، scholarships from Ministry of Health given to the student.