چکیده:
مقدمه: یکی از عوامل موثر در افزایش اثربخشی، کارایی و در نهایت بهره وری، سبک رهبری مدیران سازمان می باشد. چون در سازمان ها هر موقعیتی سبک رهبری خود را می طلبد، آگاهی مدیران از الگوها و تئوری های رهبری، انجام وظایف آنها را آسانتر نموده و باعث موفقیت سازمان ها در نیل به اهدافشان می گردد. هدف اصلی از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های مدیریت مدیران رده های مختلف وظایف (برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل) مدیران آموزشی و غیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به صورت مقطعی (توصیفی- تحلیلی) انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه مدیران عالی و میانی دانشگاه تشکیل می دهند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود. پرسشنامه «الف» سبک های رهبری فیدلر ؛ و پرسشنامه «ب» عملکرد مدیران را مورد سنجش قرار می داد. پس از سنجش روایی و پایایی، پرسشنامه ها بین مدیران دانشگاه توزیع شد. پردازش وتجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار، آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون، آزمون HSD توکی و دانکن و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته ها: حدود 49درصد مدیران از نظر برنامه ریزی و 48 درصد ایشان از نظر سازماندهی در سطح بالا و 40 درصد آنان از نظر کنترل در سطح متوسط بودند. سایر یافته ها نشان داد که بین سبک رهبری مدیران ( وظیفه مدار - رابطه مدار) و برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل آنها رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین میانگین کنترل مدیران در رده های مختلف سنی و بین میانگین سبک رهبری مدیران در رده های مختلف سابقه خدمت تفاوت وجود داشت.
نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده رهبران وظیفه گرا و رابطه گرا در برنامه ریزی و تعیین اهداف سازمانی عملکرد خوبی داشتند. همچنین نتایج نشان داد با سبک رهبری مناسب در سازمان می توان با سازماندهی، وظایف را برای بهبود عملکرد سازمان هماهنگ نمود. این بدان معنا است که هر قدر سبک هدایت و رهبری مدیران با موقعیت ها و نیازمندی های زیردستانشان هماهنگ باشد مدیران در دستیابی به اهداف و اجرای وظایفی از قبیل برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل موفق تر خواهند بود. از طرفی با توجه به اینکه رهبری رابطه ای است بر اساس کنترل و نفوذ، رهبران وظیفه گرا و رابطه گرا با کنترل بر کارکنان اطمینان داشتند که به اهداف خود خواهند رسید.
Abstract Introduction: One of the most effective factors on increasing effectiveness، efficacy and ultimately productivity، is the organizational manager styles. Due to every organization has unique condition it needed and its own management skills، managers' knowledge of the patterns and management theories، makes their job much easier and causes their organizations successes. Main objective of this study is finding different methods of the management in teaching and non teaching administrators in Kerman University of Medical sciences in different levels and their duties (planning، organizing، controlling). Methods: This is an applied study carried out as cross-sectional analytic method. The research population is all the high level and intermediate administrators. Tools of collecting data were two questionnaires: questionnaire Achecked the Fiddler methods and questionnaire B checked manager's performances. After evaluating validity and reliability those two questioners; they were distributed among University's administrators. Data analysis was done as descriptive(frequencies، means، and standard deviations);and analytic(one way analysis of variances، regressions، Toki HSD test، Duncan، and Pearson's correlation and Spearman tests) using SPSS software. Results: About almost 49% of administrators in planning، and 48% of them in organizing، judged in upper level، and 40% in the medium level. Other finding showed that between their styles (duties oriented and relation oriented) and planning، organizing، and control there was significant correlations. Also between the mean of administrators control in different age groups and different years of services and levels of the their experiences there were meaning differences. Conclusions:According to our findings the duty oriented and relation oriented administrators both have good performances in planning and determining organizational goals. Also our findings showed that with a suitable organizational managing style in ، duties could be arranged to improve organizations' performances. That means ، the more managers' style are coordinated with the facts and needs of subordinate people، the more accomplish such as planning، organizing، and controlling، would achieved by administrators. Because management is a relation between control and influence، both duties oriented and relation oriented administrators are assure to achieve their goals.