چکیده:
مقدمه: شناخت و پیاده سازی دانش به عنوان تاثیرگذارترین عامل در خروجی بخش بهداشت، و ابزاری قدرتمند در ارائه ی خدمات مطلوب تر است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ابعاد فرآیند مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی ؛ کارمندان بیمارستان های شهرستان یزد با مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر جامعه ی آماری پژوهش را تشکیل می دهند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه ای ست که در شش بخش طراحی شد. در و آزمون های میانگین یک نمونه ای، تحلیل واریانس و توکی استفاده شده است. SPSS تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار
یافته ها: فرآیند مدیریت دانش در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد با میانگین 2.85 کمتر از حد متوسط است ولی به کارگیری دانش با میانگین 3.14 دارای بهترین عملکرد می باشد. بین ابعاد فرآیند درتمام مقایسه های بین ابعاد- به جز و تسهیم دانش با ارزیابی دانش (P= کسب و خلق دانش با نگهداری دانش ( 0.407 ،(P= استراتژی دانش با نگهداری دانش ( 0.916 تفاوت آماری معناداروجود دارد. در رتبه بندی از لحاظ میانگین، به کارگیری دانش با میانگین 3.14 در رتبه ی (P=0.601) نخست و ارزیابی دانش با میانگین 2.59 در انتهای این طبقه بندی قرار دارند.
نتیجه گیری: به کارگیری دانش در بین کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان یزد در وضعیت مطلوبی قرار دارد ولی در سایر ابعاد فرآیند مدیریت دانش مطلوب نیست. بین هریک از ابعاد فرآیند مدیریت دانش نیز تفاوت معناداری وجود دارد.
Introduction: Nowadays، knowledge is most important impressed factor of health and medical sector's output. So recognizing and implementing knowledge management in health and medical sector is a powerful tool to represent preferred services to customers. Therefore، the purpose of this article was to evaluate knowledge management process dimensions in Yazd's health and medical sector. Methods: The population in this descriptive-analytic study is Yazd hospital's staff with upper secondary school degree. After studying knowledge management process، we designed a questionnaire in 6 parts to collecting data. For data analyzing we utilized SPSS software package and used t’ student، ANOVA and Turkey tests. Results: Knowledge management process with average of 2.85 is lower than average limit، but knowledge management using with average of 3.14 has a best performance. A significant difference is found between knowledge management dimensions. Comparing between knowledge management process dimensions didn't show any difference between knowledge strategy and knowledge retention average (рValue =0.916)، knowledge creating and knowledge retention average (рvalue=0.407)، or knowledge sharing and knowledge evaluation average (рvalue=0.601). Other paired comparisons have shown significance difference. With regard to average-based ranking، knowledge using with average of 3.14 is in first and knowledge evaluation with average of 2.59 placed in end of this average based categorized. Conclusion: Knowledge using is in ideal level between knowledge management dimensions in Yazd's health and medical sector but other dimensions aren't in ideal level. A significant difference found between knowledge management dimensions.