چکیده:
مقدمه: درک جنبههای گوناگون خدمات سلامت از دیدگاه بیماران میتواند بینش های مفیدی برای توسعه و بهبود مراقبت های بهداشتی و درمانی فراهم کند. این پژوهش تکنیک تحلیل هم پیوندی مبتنی بر انتخاب را برای آشکارسازی دیدگاه های بیماران درباره ویژگی های مطلوب خدمات درمان سرپائی به کار می برد .
روش کار : در این مطالعه، پنج ویژگی مرتبط با خدمات درمان سرپائی درمانگاه ها بررسی گردید که شامل: روش تعیین نوبت، زمان انتظار، حضور دانشجویان پزشکی در اتاق معاینه، تشکیل پرونده پزشکی و حضور سایر بیماران در اتاق معاینه با استفاده از تکنیک تحلیل همپیوندی مبتنی بر انتخاب بود. روش گردآوری دادهها، مصاحبهی ساختاریافته بود. تعداد 200 نفر از مراجعین با روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مدل رگرسیون لجیت تحلیل شدند.
یافتهها: سه ویژگی مهم از دیدگاه بیماران مورد پژوهش عبارت بودند از: عدم حضور سایر بیماران در اتاق معاینه (57 درصد)، روش تعیین نوبت (17 درصد) و تشکیل پرونده (15 درصد). مطلوبترین سناریو برای دریافت خدمات سرپایی بدین شرح بود: تعیین نوبت به صورت تلفنی، داشتن پرونده پزشکی، حضور نداشتن دانشجویان پزشکی و سایر بیماران در اتاق معاینه و حداکثر زمان انتظار نیم ساعت برای ملاقات با پزشک.
بحث: بیماران سرپائی ترجیح میدهند به هنگام معاینه توسط پزشک تنها باشند و سایر بیماران حضور نداشته باشند. این یافته میتواند حاکی از تمایل بیماران به حفظ حریم خصوصی در هنگام ویزیت توسط پزشک باشد. همچنین تعیین نوبت تلفنی و تشکیل پرونده پزشکی برای بیماران در اولویتهای بعدی قرار دارند. تکنیک تحلیل هم پیوندی مبتنی بر انتخاب می تواند به عنوان یک تکنیک بالقوه مفید برای آشکار سازی ترجیحات کاربران خدمات بهداشتی درمانی پیشنهاد شود.
Introduction: Patients'' perception of various aspects of health services could provide useful insights to improve health services. In the present study the technique of Choice- Based Conjoint Analysis (CBCA) was used to elicit patients’ views on desired attributes of outpatient services.
Methods: Five attributes related to outpatient services provided by hospital clinics، were surveyed. They included appointment making، waiting time، forming medical records، and presence of medical students and other patients in the examination room. There were 200 patients selected through convenient sampling method. Data were gathered via structured interviews and analyzed by logit regression model.
Results: The three main attributes preferred by respondents were: no presence of other patients (57%)، appointment making (17%)، and forming medical records (15%). The scenario with maximum utility consisted of the following: telephone appointments، having medical records، no presence of medical students and other patients in the examination room، and the maximum waiting time of half an hour.
Conclusion: The sequence of the priorities preferred by the outpatients was found to be firstly، examination by consultants in private، secondly، telephone appointments، and finally، formation of medical records. CBCA could be a potentially useful technique for eliciting the preferences of health service users.