چکیده:
سابقه و هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثر و تداوم طرحواره درمانی به شیوهی گروهی در درمان دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، انجام شد.
مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی، 35 نفر از دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز مشاوره دانشگاه های شهر کرمانشاه و اسلام آباد غرب، با تشخیص روانشناس و روانپزشک، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به مدت 10 جلسه، تحت درمان گروهی با مدل طرحواره درمانی یانگ قرار گرفتند. مرحله ی پی گیری نیز سه ماه پس از پایان درمان دنبال شد. گروه مداخله با گروه گواه (که مداخله ای دریافت نکردند)، مقایسه شد. به منظور گردآوری داده ها، از پرسشنامه ی بالینی چند محوری میلون (MCMI)، مصاحبه ی بالینی ساختار یافته برای اختلال های محور یک در DSM-IV (SCID)، پرسشنامه ی هراس اجتماعی (SPIN) و پرسشنامه ی فرم بلند طرحواره ی یانگ (YSQ-L 2) استفاده شد.
یافته ها: طرحواره درمانی به شیوهی گروهی به طور معنادار باعث کاهش فعالیت طرحواره های ناسازگار اولیه در تمام حوزه ها و به دنبال آن، سبب کاهش معنادار در آماج های اصلی درمان و تداوم تاثیر آن در مرحله ی پی گیری شد.
نتیجه گیری: طرحواره درمانی، در درمان اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان، از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار است.
Background and Aim: The present study was carried out in order to examine the efficacy and continuing impact of schema therapy in the treatment of students with social anxiety disorder.
Materials and Methods: The design of the study was quasi-experimental research with pretest-posttest، control group and follow-up. 35 students with social anxiety disorder referring university counseling centers in Kermanshah and Islam Abad Gharb with psychological and psychiatric diagnosis were selected by purposeful sampling method and the treatment program was carried out for 10 weekly sessions using Young schema therapy and a follow-up period of 3 months after the termination of treatment. Subjects completed Millon Clinical Multiaxial Inventory (MCMI) questionnaire، Structured Clinical Interview for DSM- IV axis Ι disorders (SCID)، Social Phobia Inventory (SPI) and Young Schema Questionnaire (YSQ).
Results: Results showed that schema therapy significantly reduces the length of the activity of early maladaptive schemas in all field and also the main target of treatment and even during the follow-up phase.
Conclusion: Schema therapy has appropriate efficacy in the treatment of students suffering from social anxiety disorder.