چکیده:
بهینهسازی فرایندهای سازمانی و یکپارچهسازی آنها، جوهره جدید تئوری سازمان میباشد. ظهور مفهوم بنگاه توسعه یافته (EE) که سازمان را وادار به اتخاذ راهحلهای یکپارچه می نماید، در این راستا است. رویکردهای گوناگونی در بسط این مفهوم مفید بودهاند که در این میان در سالهای اخیر رویکرد مدیریت زنجیره عرضه (SCM) موثرترین گامها را برداشته است. این رویکرد با توجه به محدودیتها و نقاط ضعف آن نیاز به اصلاح و توسعه دارد. یکی از طرق توسعه این رویکرد، تلفیق آن با سایر رویکردها میباشد. با توجه به نیازمندیهای این رویکرد، یکی از موثرترین رویکرد قابل تلفیق میتواند تئوری محدودیتها (TOC) باشد. لذا سوالات اساسی زیر مطرح است:
رویکرد مدیریت زنجیره عرضه را به چه صورت میتوان با تئوری محدودیتها تلفیق داد و موارد تلفیق کدامند؟
آیا رویکرد تلفیقی SCM و TOC نیازمندیهای بنگاه توسعه یافته را میتواند تامین نماید و به معماری جدید آن کمک کند؟
تحقیق حاضر به دنبال توسعه مفهومی رویکردهای بنگاه توسعه یافته، مدیریت زنجیره عرضه و تئوری محدودیتها بوده و تلاش دارد با تلفیق مفهومی آنان، رویکردی تلفیقی ارائه داده و براساس آن معماری جدید از بنگاه توسعه یافته را مطرح نماید. پس فرضیه های تحقیق به صورت زیر شکل گرفتند:
رویکردهای مدیریت زنجیره عرضه و تئوری محدودیتها را از طریق پایهها و کاستیهای کلیدی هر دو نظریه میتوان تلفیق نمود.
رویکرد تلفیقی SCM و TOC منجر به معماری جدید بنگاه توسعه یافته گردیده و نیازمندیهای آنرا برآورد میسازد.
تحقیق حاضر تلاشی در جهت چگونگی سازگاری دو رویکرد به منظور ارائه راهحل تلفیقی میباشد. این کار با ایده معماری تلفیقی براساس پایهها و کاستیهای هر دو نظریه و با تمرکز بر مفاهیم هریک به جای جنبههای صرفا کاربردی میخواهد به معماری جدید بنگاه توسعه یافته دست پیدا کند.
در جهت توسعه مفهومی رویکردهای بنگاه توسعه یافته، مدیریت زنجیره عرضه و تئوری محدودیتها، مطالعه گسترده کتابخانهای و مصاحبههای آزاد با صاحبنظران صورت پذیرفت که به شکلگیری نتایج اولیه کمک نمود. براساس نتایج اولیه و براساس روش دلفی گروهی متخصص در این زمینه که شامل اساتید، مدیران وکارشناسان صنایع بودند تشکیل و مصاحبههائی هدفدار با آنان انجام پذیرفت. براساس اطلاعات حاصله از مطالعات و مصاحبهها، فرضیه های اساسی و نتایج احتمالی تبیین گردید. نتایج حاصله به صورت پرسشنامه باز مجددا برای گروه متخصص جهت نظرخواهی مطرح گردید. براساس نظرات جمعبندی شده، پرسشنامه تحقیقاتی به صورت بسته پاسخ تدوین شده و در بین اساتید، مدیران عالی، کارشناسان صنایع و دانشجویان کارشناسیارشد توزیع و نظرات آنان جمعآوری و جمعبندی شد. دادههای حاصله، تلخیص و با روش آماری کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته و نتیجهگیری گردید. نتایج تحقیق موارد تلفیق دو رویکرد را روشن نموده و مشخص مینماید که رویکرد تلفیقی، نیازمندیهای بنگاه توسعه یافته را تامین میکند. براساس این رویکرد تلفیقی در جهت معماری بنگاه توسعه یافته، ویژگیهای ساختار سازمانی، الگوی مفهومی فرایند تصمیمگیری، ابزار تصمیمگیری، ویژگیهای رهبری اثربخش و فرهنگ سازمانی پیشنهاد گردید.
خلاصه ماشینی:
"ir) 2- استاد دانشگاه صنعتی شریف آیا رویکرد تلفیقی SCM و TOC نیازمندیهای بنگاه توسعه یافته را میتواند تامین نماید و به معماری جدید آن کمک کند؟ تحقیق حاضر به دنبال توسعه مفهومی رویکردهای بنگاه توسعه یافته، مدیریت زنجیره عرضه و تئوری محدودیتها بوده و تلاش دارد با تلفیق مفهومی آنان، رویکردی تلفیقی ارائه داده و براساس آن معماری جدید از بنگاه توسعه یافته را مطرح نماید.
تلفیق مدیریت زنجیره عرضه و تئوری محدودیتها، تلاشی است در جهت چگونگی سازگاری این دو رویکرد به منظور ارائه راهحلی تلفیقی که بتواند نیازمندیهای مفهوم بنگاه توسعه یافته را تامین کند.
- Push - Pull مراحل اجرائی مراحل زیر به عنوان روش اجرای تحقیق طی شده است: مرحله اول : در زمینه بسط مفهومی سه رویکرد بنگاه توسعه یافته، مدیریت زنجیره عرضه و تئوری محدودیتها و جهت ایجاد تسلط فکری و توانائی ذهنی بر موضوع و ارائه فرضیه ها از روش کتابخانهای و بررسی مدارک و مستندات جهت جمعآوری مباحث تئوریکی استفاده شد.
رویکرد تلفیقی SCM و TOC ویژگیهائی را که از ارزشهای اساسی فلسفه تئوری محدودیتها برگرفته است، برای فرهنگ سازمانی به شرح زیر پیشنهاد مینماید: 1) کار تیمی و گروهی2) فضای برنده – برنده 3) استقلال فردی بیشتر 4) روحیه مشارکتی بالاتر 5) نوآوری، خلاقیت فردی بیشتر 6) مخاطرهپذیری بیشتر در کارکنان 7) آگاهی همه به رسالت شبکه عرضه 8) ارتباطات گسترده رهبری با همه اجزاء شبکه عرضه 9) رعایت نطم، انضباط، اصول و مقررات شبکه 10) حس مالکیت بالاتر 11) ارتباطات گسترده اجزاء شبکه عرضه با همدیگر 12) وجود سطح معقولی از تعارض 13) برقراری جریان ارزش کیفیت 14) برقراری جریان - Organizational Culture ارزشی دانش و اطلاعات 15) سیستم عادلانه ارزیابی عملکرد و برقراری سیستم پاداش عادلانه براین اساس 16) مسئولیتخواهی بیشتر 17) امروز بهتر از دیروز 18) ارزشمندی نیروی انسانی و توجه به سطح روحیه و سطح انگیزش آن 19) سطح یادگیری بالا در کلیه اجزاء شبکه عرضه 20) اصلاح سیستم و محدودیتها، نه جریمه و توبیخ کارکنان."