چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی مذهب در رابطه بین آزاردیدگی هیجانی و اختلال های هیجانی نوجوانان بود. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی شهر جاجرم در سال تحصیلی 1392-1391 تشکیل می دادند که به دلیل محدود بودن جامعه تمامی آن ها (604 نفر) موردبررسی قرار گرفتند. پرسش نامه های خودگزارش دهی آخنباخ، مذهبی بودن و آزاردیدگی هیجانی، ابزار استفاده شده پژوهش هستند. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بررسی آشکار ساخت که بین آزاردیدگی هیجانی با اختلال های عاطفی (p < 0.05) و اضطرابی (p < 0.05) رابطه مثبت وجود دارد و مذهب در رابطه بین آزاردیدگی هیجانی و اختلال های هیجانی نقش میانجی دارد. بر این اساس، مذهب می تواند اثرات منفی آزاردیدگی هیجانی را کاهش دهد.
خلاصه ماشینی:
com"/>، حمید علیزاده<FootNote No="144" Text=" استاد دانشگاه علامه طباطبائی"/>، نورعلی فرخی<FootNote No="145" Text="دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی"/></H2> تاریخ وصول: 28/7/1392 تاریخ پذیرش: 2/10/1392 چکیده هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی مذهب در رابطه بین آزاردیدگی هیجانی و اختلالهای هیجانی نوجوانان بود.
بررسیهای اولیه بیشتر متمرکز بر بررسی اثرات آزارگری جسمی و جنسی بر سلامت روانشناختی افراد بودند ولی بهتازگی نقش آزارگری هیجانی<FootNote No="151" Text=" emotional abuse"/> یا بدرفتاری روانشناختی<FootNote No="152" Text=" psychological maltreatment"/> در اختلالهای هیجانی بیشتر موردتوجهقرارگرفته است؛ زیرا، بررسیهای جدید حکایت از آن دارند که اثرهای آزارگری هیجانی بر سلامت روانشناختی افراد نهتنها از آزارگری جسمی و جنسی کمتر نیست بلکه مشابه و در برخی موارد نیز بیشتر است (اسپرتوسو<FootNote No="153" Text=" Spertus"/> همکاران، 2003؛ برییر و رانتز<FootNote No="154" Text=" Briere&amp;amp;Runtz"/>، 1988؛ گراس و کلر<FootNote No="155" Text=" Gross &amp;amp; Keller"/>، 1992).
برخی از پژوهشگران دریافتهاند که در افراد آزاردیده جنسی و جسمی، مذهب بهعنوان عامل حفاظتی در برابر ابتلا و گسترش اختلالهای هیجانی نقش ایفا میکند (گال<FootNote No="191" Text=" Gall"/> و همکاران، 2007؛ رینهارت و اسمیت<FootNote No="192" Text=" Reinhart&amp;amp; Smith"/>، 1997؛ والنتین و فینائیر<FootNote No="193" Text=" Valentine &amp;amp;Feinauer"/>، 1993).
بنابراین لازم است مشخص شود که آیا باورها، اعتقادات و انجام اعمال مذهبی در نوجوانان مسلمان پسر و دختر در رابطه بین آزاردیدگی هیجانی و اختلالهای هیجانی نقش میانجی ایفا میکنند؟ روش این پژوهش از نوع همبستگی است که تلاش دارد با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری نقش میانجی مذهب در رابطه بین آزاردیدگی هیجانی و اختلالهای هیجانی دانشآموزان دختر و پسر را موردبررسی قرار دهد.