چکیده:
هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانشآموزان پایه سوم دبستان است. از بین تمام دانشآموزان پایه سوم دبستان دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از دانشآموزان عادی و 30 نفر از دانش آموزان پایه سوم که دارای اختلال املا بودند (این دانش آموزان به علت اختلال املا به مرکز توان بخشی اختلال یادگیری دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور ارجاع داده شده بودند) به شیوه طبقه ای تصادفی ساده با نسبت مساوی انتخاب شدند. برای ساخت آزمون بر اساس کتاب بخوانیم آزمون اولیه املا که شامل 115 واژه بود، طراحی شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که، میزان پایایی کل آزمون با محاسبه آلفای کرونباخ برابر با 0/98 است که پایایی بسیار مطلوبی است. به منظور تعیین روایی آزمون از روش تمایز گروهی و تعیین نقطه برش و قدرت تمایزگذاری بین افراد عادی و با اختلال یادگیری با بهره گیری از منحنی راک استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین گروه عادی در آزمون تهیه شده 18/18 و میانگین گروه با اختلال یادگیری، 4/96 از 20 نمره می باشد که تفاوت در سطح p < 0.05 معنی دار بود. با توجه به نتایج حاصله روایی آزمون به روش تمایز گروهی مورد تایید قرار گرفت. نمره برش حاصله بر اساس منحنی راک نمره 13/40 به دست آمد؛ بنابراین می توان بیان کرد که آزمون موردنظر دارای پایایی و روایی قابل قبولی است و برای تشخیص مشکلات املای دانشآموزان دبستانی پایه سوم مناسب است.
خلاصه ماشینی:
com"/> وعلیمحمد رضایی<FootNote No="207" Text=" استادیار دانشکده روان شناسی دانشگاه سمنان"/></H2> تاریخ وصول: 1/8/1392 تاریخ پذیرش: 2/10/1392 چکیده هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانشآموزان پایه سوم دبستان است.
بهمنظور تعیین روایی آزمون از روش تمایز گروهی و تعیین نقطه برش و قدرت تمایزگذاری بین افراد عادی و با اختلال یادگیری با بهرهگیری از منحنی راک استفاده شد.
نمره برش حاصله بر اساس منحنی راک نمره 40/13 به دست آمد؛ بنابراین میتوان بیان کرد که آزمون موردنظر دارای پایایی و روایی قابل قبولی است و برای تشخیص مشکلات املای دانشآموزان دبستانی پایه سوم مناسب است.
دانشآموزان ممکن است در اکثر مهارتهای زبان نوشتاری از قبیل دستخط، املا، نقطهگذاری، کاربرد حروف بزرگ و انشا مشکل داشته باشند؛ اما شایعترین اختلال بیان نوشتاری نقص در هجیکردن و املا<FootNote No="212" Text=" spelling"/> است (گورمن، 2001، ترجمه راغب، 1384).
در چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی انجمن روانپزشکی امریکا<FootNote No="229" Text="DSM-IV-TR"/> (2000) برای تشخیص مشکلات یادگیری این دانشآموزان بیان میشود که معیار تشخیصی اصلی اختلال، وجود یک نابرابری چشمگیر بین سطح کنونی پیشرفت (خواندن، ریاضی و املا) با سطح پیشبینیشده است که بر اساس سن تقویمی و عقلی (بر پایه نتایج آزمونها) و آموزش متناسب با سن آزمودنی است که با یک آزمون رسمی و استاندارد مشخص میشود.