چکیده:
ادبیات پژوهش در حوزه تعلق خاطر کاری، در طی یک دهه گذشته در سیطره ی روش های کمی قرار داشته است. این مقاله به بررسی پیش آیندهای تعلق خاطر کاری با استفاده از پژوهش ترکیبی (ترتیبی- تبیینی) می پردازد. در این نوع پژوهش جمع آوری و تحلیل داده های کمی و کیفی در یک مطالعه ی واحد در دو مرحله ی جداگانه انجام می شود. در این مقاله، با مطالعه ی ادبیات پژوهش، متغیرهای پژوهش شناسایی شده و نتیجه در قالب مدل مفهومی ارائه شده است. داده های تحقیق از بین 358 نفر از کارشناسان یک گروه صنعتی (مشتمل بر شرکت اصلی و شش شرکت تابعه) با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است. مدل مفهومی تحقیق با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته اند. به منظور تبیین بیشتر و بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمی، 18 مصاحبه عمیق انجام شده است. در پایان، تلفیق نتایج بخش کمی و کیفی به درک بهتر مساله پژوهش و تعمیق یافته های آن منجر شده است. نتایج و یافته های پژوهش نشان داد استقلال و آزادی عمل، حمایت اجتماعی، مربی گری سرپرستی، بازخورد عملکرد، و فرصت های رشد یادگیری، ویژگی های شغلی، عدالت سازمانی، تناسب شغل با شاغل، قدردانی و قدرشناسی، مشارکت، شایستگی، حمایت سرپرستی و حمایت همکاران از جمله منابع شغلی تاثیرگذار بر تعلق خاطر هستند. منابع شخصی مانند: تعهد و مسئولیت پذیری، تاب آوری، خودبسندگی، وظیفه شناسی، حرفه ای گرایی و پیش قدم، تاثیر بسزایی در تعلق خاطر کاری کارکنان دارند.
Work engagement literature has been dominated by quantitative research methods. This article aims to study work engagement antecedents using mixed-method sequential explanatory design. This design starts with the collection and analysis of quantitative data followed by the subsequent collection and analysis of qualitative data. The qualitative phase of the study was designed to incorporate the outcomes of the first quantitative phase. Research variables were identified and presented in a conceptual model from literature review. Data was collected by questionnaire from 358 employees of a holding company comprised of seven industrial firms. Research conceptual model was tested by statistical techniques and structural equation modeling. In order to gain deep understanding and explaining results of quantitative results، 18 in-depth interviews were also conducted. Finally، combining quantitative results with qualitative findings led to better understanding and deepening the research results. Results and findings showed job autonomy، social support، supervisory coaching، performance feedback، learning and development opportunities، job characteristics، organizational justice، job-person fit، recognition، participation، supervisors; support and competency and coworker support were among job resources that had an impact on work engagement. It was further noticed that; commitment، resiliency، self-efficacy، conscientiousness، professionalism، proactive personality all have impact on work engagement.
خلاصه ماشینی:
Key words: Work engagement, Mixed method research, Sequential explanatory, Job resources, Personal resources, Job demands مقدمه در طی سال های اخیر به موضوع تعلق خـاطر کارکنـان ١ توجـه و علاقـه زیـادی نشـان داده شـده اسـت .
بسیاری بر این عقیده هستند که تعلق خاطر کارکنان پیش بینـی کننـده نتـایج کارکنـان ، موفقیـت سـازمانی و عملکـرد مـالی اسـت ( & Richman,Civiana, Shannona, Hillb ;٢٠٠٢ ,Harter, Schmidt, Hayes ________________________________________________________________ 1 -Employee Engagement ٢٠٠٩ ,Young &Macey, Schneider, Barbara ;٢٠٠٨ ,Brennanc).
چرا به اعتقاد برخی از پژوهشگران الزام های شغلی بـه طورضـروری منفـی نیستند (٢٠٠٧ ,Demerouti &Bakker )؟ نتایج پژوهش فراتحلیل انجام شده ، نشـان مـی دهـد کـه مثبـت یـا منفی بودن رابطه بین الزام های شغلی و تعلق خاطر به نوع ارزیابی کارکنان از الزام هـای شـغلی بسـتگی دارد.
در مرحله کمی پژوهش ، برای سنجش ابعاد الزامات شغلی (فشار کاری ، الزامـات عـاطفی ، الزامـات ذهنــی ) و منــابع شــغلی (اســتقلال و خودمختــاری ، حمایــت اجتمــاعی ، بــازخورد، مربیگــری سرپرســتی و فرصت های رشد و یادگیری ) از پرسشـنامه زانتـاپولو و بکـر (٢٠٠٤ ,Verbeke &Bakker; Demerouti )؛ 1 بـــرای ســـنجش خودبســـندگی از پرسشـــنامه هشـــت گویـــه ای پرسشـــنامه خودبســـندگی عمـــومی (٢٠٠١ ,Eden &Chen; Gully )؛ بـرای سـنجش شخصـیت پـیش قـدم از ویـرایش کوتـاه ده گویـه ای (٢٠٠١ ,Crant &Seibert; Kraimer )؛ برای سنجش وظیفه شناسی از پرسشنامه ١٠ گویـه ای پـنج ویژگـی مهم شخصیت (٢٠٠١ ,Goldberg)؛ برای سنجش ارتباطـات و تـوازن کـار زنـدگی از پرسشـنامه QEAW اســتفاده شــده اســت .