چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه قدردانی – فرم شش سوالی GQ-6 )مک کالوک و همکاران، 2002) در گروهی از دانش آموزان دبیرستانی (100 دختر و 100 پسر) شهر بیرجند بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روشهای روایی محتوا، همبستگی گویه ها با نمره کل (تحلیل مواد)، روایی همگرا و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی پرسشنامه یاد شده بوسیله روش های دو باره سنجی (باز آزمایی)، آلفای کرونباخ و پایایی تنصیفی بررسی گردید. یافته ها نشان داد که تحلیل مواد، روایی همگرا، همسانی درونی، پایایی دو باره سنجی و پایایی تنصیفی پرسشنامه در دانش آموزان دبیرستانی رضایت بخش بود. همچنین تحلیل عوامل حکایت از وجود یک عامل عمومی داشت. در مجموع، نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامه قدردانی از خصوصیات روان سنجی رضایت بخشی برای استفاده در دانش آموزان ایرانی برخوردار میباشد.
The aim of this research was to study the
validity and reliability of the Gratitude
Questionnaire -6 (GQ-6, Emmons, McCullough
& Tsang,2002) in a sample of high school students
(100 girls and 100 boys) in Birjand. The
validity of the questionnaire were evaluated with
content validity, item analysis (item - total correlations),
convergent validity and factor analysis.
The reliability of the mentioned questionnaire,
studied through: test-retest, Cronbach's Alpha,
and split - half reliability. The results indicated
that the scale had satisfied item analysis, convergent
validity, internal consistency, test-retest and
split-half reliability. Factor analysis yielded one
general factor. Taken together, the results of this
study indicated that the GQ-6 possesses good
psychometric qualities for use in Iran.