چکیده:
تعیین نیاز های پژوهشی و اولویت بندی آن اولین گام در فرایند مدیریت و برنامه ریزی پژوهش در سازمان است. پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی پژوهشی و اولویت بندی آن در دانشگاه افسری امام علی(ع) بود. روش پژوهش کمی– کیفی و از نظر هدف تحقیق کاربردی بود. جامعه آماری شامل فرماندهان، مدیران، روسای دوایر و مدیران گروه های آموزشی بود که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 54 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از دو پرسشنامه محقق ساخته نیازسنجی پژوهش حیطه آموزش و حیطه عقیدتی- سیاسی و دو پرسشنامه اولویت بندی پژوهش های حیطه آموزش و حیطه عقیدتی- سیاسی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط متخصصان بررسی و تایید شد و پایایی پرسشنامه های نیازسنجی پژوهش حیطه آموزش و حیطه عقیدتی- سیاسی به ترتیب با روش پایایی بین مصححان با ضریب توافق 68% و72% تایید شد. پایایی پرسشنامه های اولویت بندی پژوهش های حیطه آموزش و حیطه عقیدتی- سیاسی به ترتیب با روش پایایی درجه بندی گیلفورد با ضریب توافق 73% و76% تایید شد. یافته ها نشان داد در حیطه آموزش تعداد 131 موضوع شناسایی شد و اولویت ها پژوهش در این حیطه به ترتیب محورها عبارتند از: برنامه درسی، بهداشت روانی دانشجویان، مطالعات تطبیقی، انگیزه، روان شناسی یادگیری، استادان و فناوری آموزشی. در حیطه عقیدتی سیاسی تعداد 128 موضوع شناسایی شد و اولویت های پژوهش در این حیطه به ترتیب محورها عبارتند از: محور های تربیت و آموزش، فرهنگی – تبلیغاتی، سیاسی.
Research needs analysis and priorities are taken as the first step in research management and planning. To do so، this mixed methods applied study was conducted through engaging randomly selected sample population of 54 commanders، managers and heads of education departments of Imam Ali Military University. Two researcher-made needs analysis questionnaires addressing both educational and idea-political areas and two others dealing with the research priorities were constructed and validated in terms of content and inter-rater reliability index (r= %68 and %72) for the formers and Gilford’s grading reliability index (r=%73 and %76) for the latter. Then، they were distributed among the sample. The results revealed 131 educational themes and the following research priorities، respectively: Curriculum Development، Mental health، Comparative study، Motivation، Educational psychology، Academicians، and Educational technology. Moreover، 128 idea-political themes along with three main research areas including education-training، culture of propaganda and political issues were identified.
خلاصه ماشینی:
نياز سنجي و تعيين اولويت هاي پژوهش حيطۀ آموزش و (ع ) عقيدتي- سياسي دانشگاه افسري امام علي 4 صابر عبدالملکي ١، ناصر عباس زاده ٢، سيد حسين آتشي ٣، عبدالحسين فرهودي مقدم چکيده تعيين نيازهاي پژوهشي و اولويت بندي آن اولين گام در فرايند مديريت و برنامه ريزي پژوهش در سازمان است .
دانشگاه افسري امام علي (ع ) به عنوان مهد افسران آينده ساز ارتش (فقيهيپور و همکاران ،١٣٩١)، نيز از اين اصل مستثنا نبوده و در جهت رسيدن به رسالت خود نيازمند انجام نيازسنجي پژوهشي در سطح دانشگاه است که بتواند با شناسايي و اولويت بندي پژوهش هاي دانشگاه ، منابع و امکانات خود را به بهترين وجه جهت رسيدن به اهداف و ماموريت دانشگاه مديريت و برنامه ريزي نمايد.
ع ) جدول شماره ٧) نتايج آزمون فريدمن براي رتبه بندي محورهاي آموزشي در دانشگاه افسري امام علي( مقدار مجذور درجه سطح محورهاي حيطه آموزش رتبه ميانگين رتبه تعداد خي آزادي معناداري برنامه درسي ٦/١٣ ١ 235/142 بهداشت رواني دانشجويان ٥/٩١ ٢ مطالعات تطبيقي ٥/٨٩ ٣ انگيزه ٥/٧٣ ٤ ٥٤ **0/000 6 روان شناسي يادگيري ٥/٥٤ ٥ استادان ٥/١١ ٦ فناوري آموزشي ٤/٦ ٧ **(P >0/01) براي مقايسه هفت محور شناسايي شده به منظور رتبه بندي آن ها از لحاظ اهميت و ضرورت پژوهش از آزمون آماري فريدمن ١استفاده گرديده که نتايج آن در جدول شماره (٧) خلاصه شده است .