چکیده:
مطالعات جهانی در دو دهه گذشته، نقش حیاتی و راهبردی دانش در محیط کار آینده را به خوبی خاطر نشان کرده است. اما این مطالعات، عمدتا در سطوح انتزاعی و نظری صورت گرفته و در خصوص موضوع های راهبردی و دلالت های عملیاتی در خصوص چگونگی ساخت محیط کار دانشی آینده، بحث چندانی مطرح نشده و نیازمند واکاوی روندهای جدید می باشیم. بنابراین هدف این مطالعه، معرفی و اولویت بندی مولفه های محیط کاردانشی آینده است. به همین دلیل با بهره گیری از آخرین تحقیقات مربوط به سازمان های دانش محور، طیفی از ابعاد مختلف محیط کار در قالب الگویی مفهومی، معرفی شد. ابعاد الگو شامل مهارت های سازمانی، چالش های جذب استعداد، راهبرد های حفظ کارکنان، سرمایه گذاری در فناوری است که با 37 سوال اندازه گیری شدند. این تحقیق از نوع کاربردی و پیمایشی است. جامعه آماری، شامل کلیه استادان رشته مدیریت دانشگاه امام علی(ع) به تعداد 35 نفر است. یافته های تحقیق نشان می دهد که هم بر اساس آزمون تی تک نمونه ای و هم بر اساس آزمون دو جمله ای، 4 متغیر اصلی تحقیق در محیط کار آینده نقش مهمی خواهند داشت. بر اساس آزمون فریدمن، مهارت های سازمانی با اهمیت ترین متغیر، و سرمایه گذاری در فناوری کم اهمیت ترین متغیر شناخته شد. در پایان بر اساس نتایج آزمون های آماری، پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است.
Global research during the last two decades stresses on the crucial and strategic role of knowledge in the future working atmosphere. However، such studies are abstract and theoretical in nature such that strategic and operational considerations on the nature of the future knowledge-based working atmosphere have been left intact. To explore the reality of new processes، this study was designed specifically to identify and prioritize new parameters. For this purpose، a range of relevant dimensions was introduced in the form of a model concluding organizational skills، challenges a head of attracting elites، strategies of staff maintenance، and technological investment، as measured based on a 37-item test answered by a sample of 35 academicians in the field of management. This applied and field study، run statistically based on one- sample t–test and paired –samples t-test، revealed four variables to be highly effective in the future. According to the Friedman rank ordered test، the organization skills was identified as the topmost variable، while the technological investments as the least important one.
خلاصه ماشینی:
, & Spijkervet 3Stam, , & Van der Spek, and Wolfl 4mandel, Holtshouse 5Drucker 6guy 7Kikoski 8Forrester و رقابت در دهۀ آينده به طور فزآينده اي هم به دسترسي و بهره گيري از دانش مناسب براي عمليات تجاري و هم به عملکرد و مهارت کارکنان دانشي وابسته است .
Earl; Palmer, Kohut; Mandel; Rigby 3Mika and Akkermans; sultan به آينده نظر دارد، ابعاد اصلي محيط کار دانشي آينده بر اساس ٣٧ شاخص فرعي و ٤ بعد اصلي تحليل و در اين خصوص پيشنهادهايي ارائه شده است .
بنابراين ، در اين تحقيق ٤ بعد اصلي سازمان هاي دانش محور آينده که عمدتا بر محور انجام کار دانشي استوار است ، بررسي شده است .
بنابراين طبق آثار هوسچايلد در عرصۀ کار دانشي، پيش بيني آينده کار دانشي در سازمان هاي دانش محور در ٤ بعد اصلي خلاصه شده که شامل ، فناوري، مهارت انساني، راهبردهاي استخدامي و حفظ دانش است .
بنابراين ، فرضيه هاي ذيل قابل ارائه است : از نظر استادان مديريت ، راهبردهاي استخدامي در محيط کار آينده نقش مهمي خواهند داشت .
به عبارت ديگر از نظر استادان مديريت ، ٤ مؤلفه (مهارت هاي سازماني، راهبردهاي استخدامي، راهبردهاي حفظ دانش ، سرمايه گذاري در فناوريهاي آينده ) در محيط کار آينده نقش مهمي خواهند داشت .
S)2010( "Knowledge Worker Productivity and The Practice of Self-Management" available at www.