چکیده:
هدف از نگارش این مقاله تبیین مفاهیم مصرف رسانه و احساس امنیت اجتماعی و چگونگی پیوند آنها در جامعه مورد مطالعه میباشد. بر این مبنا مطالعه حاضر به بررسی رابطه مصرف رسانه و احساس امنیت اجتماعی زنان پرداخته است. پرسش اساسی تحقیق این است که احساس امنیت اجتماعی و ابعاد آن در بین زنان به چه میزان است و ایفای نقش رسانهها در تعیین یا جهتدهی به این ملاک چگونه است؟ برای بررسی این موضوع از روش پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان شهر شیراز در دو گروه سنی 25-29 و 30-34 ساله در سال 1391 است، که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهعنوان حجم نمونه و بهصورت تصادفی ساده انتخاب گردیدهاند. در مجموع نتایج نشان میدهد که همبستگی و رابطه معناداری بین میزان مصرف رسانه و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان وجود دارد، بدین معنا که هر چه استفاده از رسانههای جمعی بیشتر باشد، میزان احساس امنیت اجتماعی در بین زنان نیز افزایش مییابد. همچنین نتایج نشان داده است که بین میزان مصرف رسانه و ابعاد اجتماعی و هویتی احساس امنیت اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین میزان مصرف رسانههای داخلی و احساس امنیت اجتماعی زنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین میزان مصرف رسانههای خارجی و احساس امنیت اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشده است.
خلاصه ماشینی:
هر چند در ایران از جنبه های مختلف در مورد رسانه ها تحقیق شده است اما به طور خاص در ارتباط با موضوع مورد نظر پژوهشی انجام نشده که بتوان از دستاوردهای آن استفاده کرد، پس در نتیجه ضرورت می یابد که تحقق احساس امنیت اجتماعی زنان شیراز به عنوان یکی از شهرهای بزرگ کشور و اهمیت برنامه های آن برای برنامه ریزی را سرلوحه تحقیقات قرار داده و بر این باور باشیم که نیل به این آرمان الهی و انسانی در پرتو تبیین علمی امنیت اجتماعی و مشارکت تمامی سازمان ها و نهادها و استفاده از توانمندی های بالقوه زنان همگام با مردان جامعه ، در تحقق حمایت اجتماعی ، ایجاد انگیزه مثبت در جهت بهبود نگرش و میزان مصرف رسانه در داخل و خارج از خانه که در این پژوهش به عنوان متغیر تأثیرگذار بر احساس امنیت اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد، ممکن گردد.
از آنجا که سازماندهی و مدیریت خانواده و بقای موجودیت نیز بر ابتکار و قدرت زنان استوار بوده و شکوفایی استعدادها و موفقیت آنها در گرو وجود میزان امنیت و احساس امنیت اجتماعی در جامعه است (صادقیان ، ١٣٨٨: ١٧٥)، پس این پژوهش درصدد این است که رابطه بین میزان مصرف رسانه ٢ و احساس امنیت اجتماعی را در بین زنان شهر شیراز - که در معرض 1- umegaki 2- Media Consumption رسانه های مختلف مانند تلویزیون ، ماهواره ، رادیو داخلی و خارجی ، اینترنت و نشریات مختلف ، قرار گرفته اند - بسنجد، زیرا علاوه بر رسانه های یاد شده ، صداوسیمای استان فارس دو بخش رادیویی و تلویزیونی دارد که برنامه های متعددی را پخش می کند و قطب انیمیشن کشور محسوب شده است و نیز در شهر شیراز روزنامه هایی مانند افسانه ، تحلیل روز، خبر جنوب ، عصر مردم و نیم نگاه منتشر می شود و دارای ٨ سینما است .