چکیده:
مجموعه ظفرنامه تیموری موجود در کاخ-موزه گلستان، یکی از شاهکارهای ادبی و هنری ایران دوره اسلامی است، که نسخه اصل آن را شرفالدین علی یزدی شاعر و مورخ سده نهم هجری قمری به دستور ابراهیم سلطان در تاریخ 828 هجری قمری کتابت کرده و نسخه موجود در کاخ-موزه گلستان به دستور سلطان حسین بایقرا در تاریخ 935 هجری قمری مصور شده است. این مجموعه شامل 24 نگاره منسوب به کارگاه هنرپروری کمالالدین بهزاد هراتی، سرآمد نگارگران دوران تیموری و صفوی است.نگارگری ایرانی در دوران پرفراز و نشیب خود همواره اصول زیباییشناسی و مبانی خاص خود را داشته است که به نظر میرسد نگارگران این اصول را آگاهانه در نگارههای خود بهکار میبستهاند. حال سوال این است که آیا اصول و مبانی زیباشناسانه غربی نیز با نگارههای ایرانی (از نظر نوع عناصر و چگونکی بهکارگیری آنها) قابل تطبیق است یا خیر؟ یکی از این اصول، تضادهای هفتگانه رنگی است که بهمنظور بهوجود آمدن ترکیببندیهای منسجم، ایجاد فضاهای پرنشاط و روابط مستحکم فرم و رنگ با موضوع اثر به کار گرفته میشود. در مقاله پیـش رو، با روش تحلیلی (تجزیه و تحلیل رنگی و بررسی نوع ، میزان و چگونگی کاربرد رنگ در آنها ) کاربرد تضادهای هفتگانه رنگی (بــراساس آموزهها و نظریات یوهانس ایتن) در دو نگاره از این مجموعه به اثبات میرسد.
The collection of ZafarnamehTeimouri، available in the museum of Golestan palace، is one of the Iranian artistic and literal masterpieces in the Islamic era which was written by Sharafodin Ali Yazdi، the poet and historian of 9th century (A.H) on the order of Ibrahim Soltan in 828(A.H). The present version in the museum of Golestan palace was pictured on the order of HosseinBaighara in 935(A.H).
The collection including 24 pictures related to KamalodinBehzad's patronage workshop، is the master of painters in Teimouri and Safavi era. Iranian painting along its own up and down period، have continually had its specific aesthetics principles which seems those painters had used these principles in their paintings consciously. Now the question is whether the principles and essentials of western aesthetics are also comparable in Iranian paintings (in terms of the type of elements and how to use them).
One of these principles is the seven fold colored contrasts which is used to create solid compositions، establish primrose spaces and the strong relationship between form and color and the theme of work. In the present article، using analytical method (analysis of color and the investigation of kind، quantity and how to apply color to them)، the application of seven fold colored contrasts (separately) is demonstrated in two pictures of this collection.