چکیده:
از عوامل موثر در شکوه و زیبایی معماری ایران به ویژه در دوران اسلامی به تزئین و آرایش بناها می توان اشاره کرد. در این میان، مسجدـ مدرسه چهارباغ اصفهان یکی از شاهکارهای معماری دوره صفوی و مسجدـ مدرسه سید یکی از مهم ترین بناهای ساخته شده در ابتدای دوره قاجار در شهر اصفهان ازلحاظ تزئینات و بهخصوص نقوش کاشی کاری حائز اهمیت هستند. بررسی، مطالعه و مقایسه در نقوش کاشی کاری این دو بنا می تواند باعث بازشناسی هویت فرهنگی این دو بنا شود. با توجه به خلاء نسبی علمی- تحقیقاتی در رابطه با معماری مدارس تاریخی کشورمان بخصوص در بحث تزئینات، پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و انجام تحقیقات کتابخانه ای در عرصه آرایههای معماری این دو بنا و تحقیقات میدانی به ارزیابی و مقایسه تطبیقی نقوش کاشیکاری دو بنای شاخص معماری دوران صفویه و قاجار بپردازد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیش تر تزئینات کاشی کاری مسجدـ مدرسه چهارباغ نقوش هندسی و گیاهی بهصورت انتزاعی و تجریدی است که استحکام ساده و روانی دارد و خط بهکار رفته در تزئینات آن، خط کوفی بنائی و خط ثلث است. اما عناصر تزئینی به کاررفته در مسجدـ مدرسه سید تنوع بیش تری دارد که تحت تاثیر هنرهای تزئینی غرب به صورت طبیعتگرا، غیرانتزاعی و تقلیدی میباشد؛ نقوشی هم چون منظره سازی، تصاویر میوه همچون انگور، گل وگلدان، کاسه بشقابی و موارد مشابه آن نیز به چشم می خورد. هم چنین، خط غالب بیش تر کتیبه ها خط نستعلیق است.
Magnificent and beauty contributed to the architecture، especially during the Islamic era، is due to the decoration of the buildings. Chahar Bagh masjed-madreseh (mosque-school) in Isfahan is one of masterpieces of Safavid period and also masjed Seyyed is Isfahan is one of the buildings built in the early Qajar period، especially in terms of decoration and tiling patterns.
Review، study and comparison of tiling patterns of the two buildings Can be recognized the cultural identity of these two buildings. The present research is based on the relative lack of scientific study of the historical architecture of the schools buildings in our country especially in the field of decorating and using analysis-description method and library studies in the field of architectural decorations of the two buildings and the field studies، tries to assist and compares the tiling patterns of the two distinctive buildings from Qajar and Safavid eras.
Research findings show that the geometric and plant motifs on the tiles، decorating most of Chahar Bagh School، is abstract which benefits from a simple and fluent solidity، of which the decorative handwriting is dominantly Kufic and thulth handwritings. In masjed-madreseh Seyed، the decorative images such as fruits، grapes، flowers، vases، bowls، landscape and plates have been used in a high multiplicity and also applied، under the impact of decorative arts، in the West، as some realistic، abstract and non-duplication designs. Nastaliq hadwritiing is the most dominant in the inscriptions.