چکیده:
این پژوهش به بررسی تطبیقی بین شخصیتهای منطقالطیر با شخصیتهای نمایشنامه در انتظار گودو میپردازد. هدف از این پژوهش مقایسه تطبیقی بین شخصیتها، زاویه دید و کنش هرکدام از آنهاست. پرندهها در منظومه منطقالطیر عزم سفر میکنند و بهرهبری هدهد برای یافتن سیمرغ میکوشند و در این راه از هفت مرحله میگذرند. درنهایت فقط سی مرغ به سیمرغ میرسند. در نمایشنامه درانتظارگودو افرادی منتظرند که گودو بیاید و پسرکی از طرف گودو مرتب پیغام میآورد. اما گودو هرگز نمیآید. در وهله اول این سوال مطرح میشود که آیا بهراستی مطابقت یک اثر با محتوای اخلاقی-عرفانی همچون منطقالطیر با نمایشنامه درانتظارگودو با مضمون ابسوردی امکانپذیر است؟ چالش اصلی این بررسی تطبیقی در وجود و عدم معنا و معنویت در زندگی شخصیتهای این دو اثر و زاویه دید دو نویسنده بزرگ به دنیای پیش روی بشریت است. این پژوهش با روشهای تحلیلی-توصیفی انجام شده است. نتیجه پژوهش این است که شخصیتهای عطار در تمام مراحل در تلاشاند ولی شخصیتهای بکت منفعل هستند و برای رهایی و وصال به آرزوهایشان چشم امید به دیگری بستهاند. شخصیتهای بکت واگرا و شکستخوردهاند درحالیکه شخصیتهای عطار موفق و همگرا هستند. درنهایت به این نتیجه میرسیم که ساموئل بکت با نشاندادن پوچی و بیهدفی، وابستگی به مادیات ناشی از عدم وجود حقیقتبینی و خودشناسی بشریت را به وحدت دعوت میکند و عطار نیشابوری با نمایش حقیقت و شیرینی دستیابی به وحدت، انسان را از وابستگی به مادیت برحذر میدارد.
In this research، a comparative analysis is presented between characters of Attar’s classic book “Conference of Birds” (Mantegh Alteir) and characters of Beckett’s “Waiting for Godot”. An analytical-descriptive method is employed with the aim of offering a descriptive analysis of the characters’ objectives and the way their behavior and attitudes develop through time. In Attar’s book، written in verse، a large number of different birds، lead by the Hoopoe، make a long journey across inhospitable terrain، enduring great hardship in order to reach the legendary Simorgh، a mythical bird known to have supernatural powers. In this long journey، the congregation of birds passes through seven symbolic stages. At each stage some of the birds either lose heart or change their minds until finally only thirty birds reach the final destination. In Beckett’s play، several individuals eagerly await the arrival of a hero named Godot who may deliver them from misfortune and strife. A boy delivers messages indicating the imminent arrival of the hero، but Godot never comes. The question is raised in the present study as to whether it would be possible to logically make a comparison between Attar’s text which is essentially mystical-moral in nature and Beckett’s “absurd” play. By offering a comparative analysis of various characters، the main challenge faced by the present study is to determine the existence and lack of meaning and spirituality in the lives of the characters of the two literary works and to consider how these two great writers view the world which is faced and challenged perpetually by mankind. In addition to this، after reviewing the works and in order to test research hypotheses، several key words in the two works are gathered and statistics are presented in the form of tables and graphs. Attar’s characters are active in all stages، but Beckett’s characters are passive. It seems that they passively depend on the deliverance by another person in order to gain freedom and happiness. Beckett’s characters are divergent and unsuccessful while Attar’s characters are successful and convergent. Ultimately، Samuel Beckett invites mankind to Unity by showing the emptiness and materialism which result from lack of truth-seeking and self-recognition. Attar، however، abhors dependency on materialism and emphasizes the goodness of truth and the significance of achieving and maintaining Unity.