چکیده:
هدف از این مطالعه، سنجش رضایت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از خدمات ارائه شده توسط اداره خوابگاهها است. بدین منظور پس از ارزیابی روایی (منطقی) و پایایی (محاسبه آلفای کرونباخ) ابزار گردآوری دادهها، از تعداد 300 پرسشنامه که به روش نمونهبرداری تصادفی توزیع شده بود استفاده گردید. با توجه به نتایج آزمون کولموگراف-اسمیرنوف که نرمال نبودن مولفهها را تایید میکرد، برای تحلیل دادهها از آزمونهای منویتنی و کرسکالوالیس استفاده گردید. نتایج این آزمونها تاثیر متغیرهای جنسیت، سن و مقطع تحصیلی را بر ادراکات و انتظارات دانشجویان آشکار کرد. همچنین، یافتههای حاصل از محاسبات شاخص رضایت مشتری (دانشجو)، قوتهای عمده و ضعفهای عمده اداره امور خوابگاهها را نشان داد. انتخاب الکترونیکی خوابگاه جزء قوتهای اصلی و ایجاد کتابخانه در محیط خوابگاه و نوسازی وسایل اتاقها جزء نقاط اساسی قابل بهبود شناسایی شدند
خلاصه ماشینی:
"جدول (2) نتایج حاصل از مصاحبهها و تحلیل آنها ردیف عامل اثرگذار بر رضایت ردیف عامل اثرگذار بر رضایت 1 نظارت بر فروشگاهها 14 وضعیت تهویه 2 دفع حشرات موذی 15 ساعت بازگشت به خوابگاه در نیمسال دوم 3 انتخاب خوابگاه بهصورت الکترونیکی 16 سیستم سرمایش گرمایش 4 زمان صرف شام 17 فضای سبز خوابگاه 5 فضاهای فرهنگی و مذهبی خوابگاه 18 وجود کتابخانه در فضای خوابگاهی 6 برگزاری دورههای آموزشی در خوابگاه 19 امکان استفاده از خوابگاه در تابستان 7 امنیت و نگهبانی خوابگاهها 20 زیباسازی فضای خوابگاهی 8 وضعیت دسترسی به اینترنت در خوابگاه 21 وضعیت سرویس ایاب و ذهاب خوابگاه 9 تعداد سالنهای مطالعه 22 رنگ و نور اتاقها 10 نحوه برخورد نگهبانان و سرپرستان با دانشجویان 23 تعویض وسایل فرسوده اتاق 11 تعداد سرویسهای بهداشتی 24 نظافت خوابگاه 12 فضاها و امکانات ورزشی و تفریحی در خوابگاهها 25 نظافت سرویسهای بهداشتی 13 نظافت در روزهای تعطیل یافتهها الف- سیمای آزمودنیها دادههای بخشهای مندرج در پرسشنامه در قالب آمار توصیفی ارائه میشود.
با توجه به نتایج این آزمون مشخص گردید که تفاوت معنیداری میان قضاوت دانشجویان از اهمیت متغیرهای "زمان سرو شام" و "تعویض وسایل فرسوده اتاق" و همچنین ارزیابی عملکرد دانشگاه در متغیرهای "نظافت خوابگاه"، "نظافت سرویسهای بهداشتی"، "نظافت در روزهای تعطیل"، "نحوه برخورد نگهبانان و سرپرستان با دانشجویان"، "تعداد سرویسهای بهداشتی"، "فضاها و امکانات ورزشی و تفریحی خوابگاهها"، "تعداد سالنهای مطالعه"، "وضعیت تهویه"، "ساعت بازگشت به خوابگاه در نیمسال دوم"، "سیستم سرمایش گرمایش" و "امنیت و نگهبانی خوابگاه" تفاوت معنیداری میان دانشجویان با مقاطع تحصیلی مختلف وجود دارد."