چکیده:
با توجه به اهمیت کیفیت برنامه های درسی در نظام آموزش عالی، ارزیابی مستمر آن به عنوان یکی از دروندادهای نظام دانشگاهی اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر این اساس، امروزه ارزیابی برنامه درسی یکی از مولفه های اصلی در نظام های ارزیابی و اعتبارسنجی دانشگاه های جهان به شمار می رود که بر پایه فرایند ارزیابی درونی استوار است. تجربه ده ساله ارزیابی درونی در گروه های آموزشی دانشگاه های ایران حاکی از آن است که این روش می تواند نقش به سزایی در ارزیابی و تبیین وضعیت موجود برنامه های درسی داشته باشد. این مقاله، در صدد است تا ضمن ارائه مبانی نظری و عملی ارزیابی درونی در آموزش عالی، به فرا تحلیل 69 گزارش ارزیابی درونی گروه های آموزشی علوم انسانی بپردازد و بر اساس نتایج آن، پیشنهادهایی در جهت ارتقا کیفیت برنامه های درسی علوم انسانی ارائه نماید.
خلاصه ماشینی:
گرچه اين نکته از اهميت خاصي برخوردار است ، ولي مهم تر آن است که مهارت ها و اطلاعات مورد نياز ذکر شده مطابق با واقعيت نيازها و تحولات و به عبارت ديگر از تناسب لازم برخوردار باشند و اين خود مستلزم بررسي هاي مداوم برنامه هاي درسي دانشگاهي براي تعيين اولويت ها و بازنگري و بهبود آنها با توجه به شرايط است (عارفي، ١٣٨٤).
ترتيب ملاکها بر اساس امتياز ميانگين ها، از کمترين تا بيشترين امتياز که نشان دهنده ضرورت و الويت در برنامه ريزي براي بهبود کيفت آنها مي باشد، چنين است : ١) ملاک فعاليت هاي فوق برنامه گروه ٢) ملاک ارزيابي از برنامه هاي درسي گروه ٣) ملاک ميزان رضايت افراد ذينفع و ذيربط (اعضاي هيأت علمي، دانشجويان و دانش آموختگان ) از برنامه هاي درسي ٤) ملاک ترکيب و محتواي درس هاي برنامه هاي درسي گروه ٥) ملاک تناسب و تنوع برنامه درسي با نيازهاي فرد و جامعه ٦) ملاک تدوين برنامه درسي در گروه بحث و نتيجه گيري همان گونه که بيان شد برنامه درسي يکي از عوامل اصـلي ارزيـابي درونـي اسـت کـه در ارزيابي کيفيت گروه هاي آموزشي نظام دانشگاهي مورد استفاده قرار ميگيـرد و نتـايج آن در قالب گزارش هاي ارزيابي دروني ارائه مي شود.