چکیده:
هدف پژوهش حاضر بدست دادن تصویری از وضع موجود ارزشیابی عملکرد آموزشی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و ارائه پیشنهادهایی به منظور اصلاح و بهبود سازوکار ارزشیابی عملکرد آموزشی است. روش پژوهش مورد استفاده، زمینه یابی با استفاده از مصاحبه سازمان یافته و پرسشنامه بوده است. مساله پژوهش در قالب دو سوال پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی درسال تحصیلی 90- 1389 که از آن نمونه ای به تعداد 200 نفر و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های مورد نیاز، پرسشنامه محقق ساخته بود. در مجموع داده های 125 پرسشنامه تکمیل شده، تحلیل شد. یافته ها بیانگر ناکارآمدی سازوکار کنونی ارزشیابی عملکرد آموزشی و عدم رضایت اعضای هیات علمی از آن است. 56 درصد از افراد مورد مطالعه بر این باور بودند که فرم کنونی ارزشیابی دانشجو از استاد نیازمند اصلاح است. در پایان پیشنهادهایی به منظور اصلاح و بهبود روش های ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
اين داده ها به ندرت به منظور پژوهش هاي نظامدار جهت بازنمايي عملکرد اعضاي هيأت علمي بويژه برنامه ريزي ارتقاء کيفيت آموزش دانشگاهي و توسعه حرفه اي کارکنان دانشگر مورد استفاده قرار گرفته اند.
راهکارهاي اصلاح و بهبود روش و ابزار ارزشيابي عملکرد آموزشي اعضاي هيأت علمي کدامند؟ تعريف متغيرهاي مورد مطالعه تدريس (آموزش ): کليه فعاليت هايي که يک عضو هيأت علمي آموزشي به منظور انجام وظايف علمي – آموزشي در کلاس و خارج از آن انجام ميدهد که شامل : آماده شدن براي تدريس ، مطالعه منابع مرتبط با حوزه تخصصي و تدريس ، تهيه طرح درس ، کلاس داري و ارائه درس ، برگزاري آزمون نيمسال تحصيلي و پايان سال تحصيلي، مطالعه و ارزشيابي تکاليف و پروژه هاي درسي دانشجويان ، راهنمايي و مشاوره پايان نامه هاي دانشجويان دوره هاي تحصيلات تکميلي (کومار١، ٢٠٠٥).
يافته هاي برخي پژوهش ها حاکي از اين است که نظام فعلي ارزيابي عملکرد اعضاي هيأت علمي از نظر اجرايي مورد پذيرش استادان نيست .
پژوهش حاضر به منظور تعيين ديدگاه هاي اعضاي هيأت علمي در باره سازوکار ارزشيابي عملکرد آموزشي در دانشگاه علامه طباطبائي انجام شده است .
بهتر است از نتايج ارزشيابي دانشجو از استاد صرفا به منظور بهبود عملکرد و نيز ارتقاء سطح علمي اعضاي هيأت علمي استفاده شود.
A study of factors used to evaluate faculty teaching ,research and service performance at historically balck colleges and universities, dissertation in Grambling State university.
Evaluating Faculty Performance a Practical guide to Assessing Teaching, Research and Service.