چکیده:
در این پژوهش به بررسی دو مطلب پرداخته شده است: اول: بررسی فقهی امور حسبی و تفاوت آن با امور قضایی.امور حسبی اموری هستند که با انگیزه معنوی و با هدف گسترش نیکی در جامعه انجام می شوند و امر به معروف و نهی از منکر از این امورند و تفاوت آن با امور قضایی در این است که رسیدگی به امور قضایی در حیطه اختیارات دادگاه ها و محاکم قضایی است و این امور تقوم به بینه و یمین دارند و درصورت وقوع مخاصمه مطرح می شوند، اما رسیدگی به امور حسبی در حیطه اختیارات محتسب (قوه مجریه) یا نمایندگان اوست و تقوم به بینه و یمین و ایجاد مخاصمه ندارند. دوم: بررسی این نکته که آیا اجرای حدود و تعزیرات جزو امور حسبی هستند یا امور قضایی در پاسخ می توان گفت: اجرای حدود و تعزیرات جزو امور حسبی اند نه امور قضایی؛ زیرا تقوم به بینه و یمین و ایجاد مخاصمه ندارند، بنابراین اجرای آنها در حیطه اختیارات قوه مجریه است و نماینده این قوه در دستگاه قضاء یعنی مدعی العموم آنها را اجرا می کند.
Considering Quran and Hadith as the two main sources of the Islamic jurisprudence and religious law، the author proceeds through stoning to death in Islam in this article. With regard to intense reactions of the human rights against execution of this sentence (and similar sentences)، the author intends to answer the question that whether it is possible to prevent Islam and Muslims from being weak through execution or non-execution of substituted judgments in spite of maintenance of religious rules?
To this end، in addition to investigation of Quran sources and traditions of stoning to death and referring to its historical-religious backgrounds، various scope of valuable viewpoints have been achieved in this connection using request for opinion of the concerned authorities and review of experts’ opinions from prohibition of stoning and non-execution of stoning sentence during the absence of Imam of our time to impossibility of prohibition of execution of such sentence as the divine ordinance.