چکیده:
در شریعت اسلام، مطابق آیات قرآنی و روایات مسلّم اسلامی، کیفر قتل عمد با شرایطی در وهله¬ی اول، قصاص است، هرچند قابل تبدیل به دیه و قابل گذشت نیز می باشد، از اصل اولیه¬ی کیفرقصاص، مواردی استثناء گشته و مطابق دلایل خود، عمومات و اطلاقات ادله¬ی قصاص را تخصیص و تقیید داده است، اهمّ موارد استثناء عبارتند از: دیوانه، کودک، پدر درکشتن فرزند، مسلمان در کشتن کافر و عاقل در کشتن دیوانه، عبارت:«لا قود لمن لا یقاد منه» که برگرفته از پاره¬ای روایات وارده در خصوص قصاص می¬باشد، استثناء و تخصیصی بر ادلّه¬ی عام کیفر قصاص است که به موجب آن، قاتل کودک و دیوانه قصاص نمی¬شود.
According to Quran verses، nemesis is the punishment of murder in Islam، although it can be ignored by the blood-money and amnesty.
There are some exceptions in the basic principle of nemesis too. The main exceptions related to berserk، child، killing children by parents، killing disbelievers by Muslims and killing manic by wise man.
The author studies the above mentioned subject in this article thoroughly.
خلاصه ماشینی:
"(شهیدثانی،الروضه¬ی البهینه،15، 164 و 165) مهمترین دلیل این گروه، همان جمله¬ی«لا قود لمن لا یقاد منه» در روایت ابوبصیر است که مجنون و کودک را شامل می¬شود و عمومات و اطلاقات ادله¬ی قصاص را تخصیص و تقیید می¬دهد زیرا امام باقر(ع) به¬طور عام و کلی در پایان روایت مزبور فرمودند:«لا قود لمن لایقاد منه» یعنی برای آن¬کس که از او قصاص نمی¬شود قصاصی نیست، که این جمله هم، قاتل دیوانه را شامل می¬شود و هم قاتل کودک را، آیت¬اله خویی هم در تقویت قول عدم¬قصاص بالغ در برابر قتل کودک می¬نویسد: عموم ادله¬ی قصاص با حدیث«لا قود» قابل تخصیص است، اما مرسله¬ی ابن فضال (در جواز قصاص بالغ) اگرچه دلالت کامل دارد ولی سندش ضعیف است و با وجود این¬که این روایت را صدوق با سند صحیح نقل کرده است، متن آن در این سند صحیح به گونه¬ای است که دلالت آن¬را ضعیف می¬کند، در نقل صدوق به جای کلمه¬ی«صغیر و کبیر» صغر و کبر ذکر شده که ناظر به کوچک یا بزرگ بودن وسیله¬ی قتل است نه کوچک یا بزرگسال بودن مقتول، البته اگر اجماعی برقصاص بالغ باشد همان قابل قبول است درحالی¬که اجماع در مسأله وجود ندارد در نتیجه: صحیحه ابوبصیر از امام باقر(ع) عمومات ادله¬ی قصاص را تخصیص داده و قاتل کودک را از عمومات ادله و حکم قصاص خارج می¬سازد."