چکیده:
سؤال اصلی پژوهش حاضر اینست که دانشجویان منطقه 11 دانشگاه آزاد اسلامی چه نگرشی نسبت به اتحاد ملی و انسجام اسلامی دارند، چه عواملی بر این نگرش بیشترین تأثیر را دارند و مکانیسم و دینامیسم این عوامل به چه شکلی است؟ جمعیت نمونه تحقیق براساس فرمول کوکران 325 نفر انتخاب گردیده و به روش نمونهگیری مطبق نسبی دادهها جمعآوری گردیده است. از مجموع فرضیات تحقیق، 5 فرضیه تائید گردیده و همبستگی بین متغییرهای«میزان اعتماد به دولت»، میزان عضویت در تشکلهای مدنی»، «میزان مشارکت سیاسی»، «میزان گرایشات اعتقادی و عبادی» و «احساس تعلق اجتماعیعام » با متغییر وابسته «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» در سطح معناداری بالایی، اثبات گردیدهاست. در معادله خطی که توسط رگرسیون حاصل گردید، مشاهده شد که دو متغییر «میزان اعتماد به دولت» و «احساس تعلق اجتماعیعام »حدود 226/0 از تغییرات واریانس متغییر وابسته را تبیین و پیشبینی میکنند. نتایج حاصله بیانگر اینست که دانشجویان در عین حالیکه به ارزشهای ملی وفادار هستند، خود را نیز پایبند به هنجارهای فرهنگ اسلامی دانسته پس اتحاد ملی میتواند در راستای انسجام اسلامی حرکت کند. این گرایش بیانگر فهم و بصیرت دانشجویان به اصل«وحدت کلمه» میباشد.
خلاصه ماشینی:
"علقه در بده بستان علقه در تنسیق اجتماعی محیط A G L علقه ارتباطی I علقه درفهم روابط بین ذهنی علقه اجتماعی 4- ابعاد علقه ارتباطی چلبی همچنین به نقش کلیدی اعتماد به عنوان عاملی در انسجام اجتماعی توجه نموده و با اشاره به دیدگاه دورکیم و تونیس در خصوص همبستگی و اعتماد اجتماعی بیان میدارد که بدون نوعی اعتماد، پایداری نظم اجتماعی ممکن نیست(چلبی، 1375، 12)در فرآیند توسعه اجتماعی با شکلگیری اعتماد قطعا میزان عضویت اعضای جامعه در گروهها سازمانها و انجمنهای مختلف افزایش مییابد و آمادگی فرد برای برقراری ارتباط بیشتر میشود و بدینترتیب اعتماد اجتماعی متقابل تعمیم میپذیرد.
با توجه به یافتههای استخراجشده فرضیه ششم « بهنظر میرسد بین میزان گرایشهای اعتقادی و عبادی دانشجویان به دین و گرایش آنها به اتحاد ملی و انسجام اسلامی رابطه وجود دارد» نیز تأیید شد و این مؤید دیدگاه مقام معظم رهبری است که بیان میدارد: شعار اسلام ناب و اسلامی که نظام اسلامی بر پایه آن بهوجود آمد ایناستکه مسلمانان با وجود اختلافاتشان در عقاید و در مبانی مذهبی خود باید اتحاد کلمه داشته باشند، روی موارد توافقی تکیه کنند و از جریحهدارکردن احساسات یکدیگر خودداری نمایند.
نتایج بیانگر اینست که میزان اعتماد دانشجویان به مدیران در حد متوسطی قرار داشته و بایستی تقویت گردد چراکه از یکسو اعتماد بهعنوان عاملی در انسجام اجتماعی نقشی کلیدی دارد و به تعبیر دورکیم و تونیس بدون نوعی اعتماد، پایداری نظماجتماعی ممکن نیست و از سوی دیگر در فرآیند توسعهاجتماعی با شکلگیری اعتماد قطعا میزان عضویت اعضای جامعه در گروهها، سازمانها و انجمنهای مختلف افزایش مییابد و آمادگی فرد برای برقراری ارتباط بیشتر میشود و بدینترتیب اعتماد اجتماعی متقابل قابلیت تعمیم مییابد."