چکیده:
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزئی جداییناپذیر از زندگی انسانها شده و پیدایی صور نوین ارتباط، شبکههای بزرگ اطلاعاتی و ارتباطی زمینهساز فضاهای اجتماعی جدید گشته است؛ فضاهایی بدون مرز که روابط، ابعاد و مهارتهای اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار داده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان سال سوم متوسطهی شهرستان نکا به روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری شامل 1400 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 302 نفر به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم جامعه، از بین دانشآموزان دختر و پسر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی 40 سؤالی محقق ساخته با مقیاس درجه بندی لیکرت بوده که پس از تأیید روایی آن با نظر متخصصان، پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 87/0محاسبه و مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده ازآزمون t یک گروهی و t مستقل و نرمافزار SPPS انجام شد. یافتهها نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارتهای اجتماعی (برقراری ارتباط، تفکر انتقادی، توانایی تصمیمگیری، حل مسأله، مشارکت و همکاری ) دانشآموزان سال سوم متوسطه در حد زیاد اثرگذار بوده است. این اثرگذاری در بین دانشآموزان دبیرستانی و هنرستانی یکسان بوده است، اما اثربخشی آن در بین دانشآموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"بدین جهت در این پژوهش سعی شده است، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را بر برخی از مهارتهای اجتماعی نظیر برقراری ارتباط، تفکر انتقادی، تصمیمگیری، حل مسأله و مشارکت و همکاری در دانش آموزان سال سوم متوسطه مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد.
سؤال 4: چه میزان فناوری اطلاعات وارتباطات (اینترنت، تلفن همراه) بر مهارت حل مسئله ی دانش آموزان مؤثر است؟ جدول شمارهی 4-14 : آماره های آزمون t یک متغیره با میانگین ثابت 3 متغیرها مt مقدار بحرانی ب t تعداد N درجه آزادی df سطح معناداری α مهارت حل مسئله 58/6 576/2 302 301 000/0 چون t محاسبهشده (58/6= مt) در سطح اطمینان99 درصد(01/0=α) و درجه آزادی 301از t جدول بحرانی ( 576/2=بt) بزرگ تر است، بنابراین معلوم میشود فناوری اطلاعات و ارتباطات (اینترنت، تلفن همراه) بر مهارت حل مسألهی دانشآموزان مؤثر است.
سؤال اصلی پژوهش: چه میزان فناوری اطلاعات و ارتباطات (اینترنت، تلفن همراه ) بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مؤثر است؟ جدول شمارهی 4-18 : آمارههای آزمون t یک متغیره با میانگین ثابت 3 مهارتهای اجتماعی دانشآموزان متغیرها مt مقدار بحرانی ب t تعداد N درجه آزادی df سطح معناداری α مهارت های اجتماعی 87/8 576/2 302 301 000/0 چون t محاسبه شده (87/8= مt) در سطح اطمینان99 درصد(01/0=α) و درجه آزادی 301از t جدول بحرانی ( 576/2=بt) بزرگ تر است، بنابراین معلوم می شود فناوری اطلاعات و ارتباطات (اینترنت، تلفن همراه ) بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان مؤثر است."