چکیده:
هدف از مقاله حاضر، تحلیلی جامعهشناختی بر نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی، میباشد. که در آن تلاش شده است، به این سؤال پاسخ دهیم که نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی چگونه است. در این تحقیق با توجه به نظریه تزیشه و کرومکا که گرایش را به سه بعد عناصر ادراکی، عناصر ارزشیابانه و عناصر عملی و رفتاری تجزیه کردهاند، نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی نیز در این سه بعد مطرح شدهاست. جامعه آماری این تحقیق، کل دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 بودهاند که تعداد آنها 8103 نفر میباشد. این تحقیق به روش پیمایش انجام شده و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. در این تحقیق بر اساس فرمول کوکران 366 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده و جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری سهمیهای استفاده شده است. نتایج به دست آمده، حاکی از وجود ارتباط مستقیم و معنادار بین متغیرهای میزان استفاده از رسانههای جمعی، میزان پیروی ازدوستان و وجود ارتباط معکوس و معنادار بین متغیرهای دینداری، میزان پیروی از شخصیتهای مذهبی، سن و مقطع تحصیلی بر نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"- نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی کندالc(171/0- = مقدار و 000/0سطح معناداری) حاکی از این است که بین متغیر مقطع تحصیلی و نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
- نتایج بدستآمده از ضریب همبستگی کندالb( 106/0= مقدار و030/0= سطح معناداری) بیانگر رابطه مستقیم و معنادار بین دو متغیر میزان استفاده از رسانههای جمعی و نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی است.
- نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی کندالb(006/0 = مقدار و 908/0= سطح معناداری) حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین دو متغیر، میزان استفاده از کالاهای فرهنگی و نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی دارد.
- برای بررسی رابطه بین دو متغیر میزان پیروی از شخصیتهای مذهبی و نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی، با توجه به نتایج به دست آمده از ضریب همبستگی کندالb (150/0- = مقدار و 001/0= سطح معناداری) می توان اظهار داشت که رابطه بین این دو متغیر معکوس و معنادار میباشد.
- ضریب همبستگی کندال b (008/0- = مقدار و 864/0 = سطح معناداری) در آزمون بین دو متغیر میزان پیروی دانشجویان از خانواده و نگرش دانشجویان آنها به تقریب مذاهب اسلامی حاکی از عدم وجود رابطه معناداری است.
- نتایج بدست آمده از ضریب همبستگی کندال b(37/0 = مقدار و 477/0 = سطح معناداری) بیانگر عدم وجود رابطه بین دومتغیر میزان پیروی از هنرمندان و نگرش دانشجویان به تقریب مذاهب اسلامی میباشد."