چکیده:
با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان (فارسی، انگلیسی، عربی) دانش آموزان بر اساس راهبردهای خودمدیریتی و خوشبینی آموزشی معلمان 295 معلم (171 مرد و 124 زن) پایه سوم مقطع متوسطه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی از دبیرستان های دولتی مناطق 1 و 2 آموزش و پرورش شهر اردبیل انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به پرسشنامه خوشبینی آموزشی معلم (هوی و همکاران، 2008)، پرسشنامه راهبردهای خودمدیریتی بر اساس مدل انتخاب، بهینه سازی و جبران (مدل SOC) پاسخ دادند. معدل نمرات امتحان نهایی دانش آموزان نیز در سه درس زبان فارسی، انگلیسی، و عربی به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که راهبردهای خودمدیریتی و خوشبینی آموزشی معلم با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار داشته و قادر به پیش بینی میزان پیشرفت تحصیلی آنان است. در خوشبینی تحصیلی و راهبردهای مدیریتی معلمان زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نشد. در کل نتایج نشان داد دانش آموزان معلمانی که خوشبین تر بوده و از راهبردهای خودمدیریتی بیشتری در حرفه خود استفاده می کنند از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند.