چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مهارت های ارتباطی کارکنان اداری و رابطه ی آن با رضایت ارباب رجوع (معلمان) آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اردبیل با استفاده از روش تحقیق توصیفی-همبستگی، صورت گرفته است. حجم نمونه مورد مطالعه 292 نفر از میان کلیه معلمان آموزش و پرورش ناحیه یک، از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، براساس فرمول کوکران انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل، پرسشنامه رضایت شغلی سروکوال و پرسشنامه محقق ساخته ی مهارت های ارتباطی کارکنان بر گرفته از پرسشنامه ی نیم رخ مدیریتی بود. پایایی طی یک مطالعه جانبی بر روی 25 نفر از معلمان با استفاده از روش آلفای کرونباخ، مقدار آلفای پرسشنامه های مهارت های ارتباطی و رضایت به ترتیب 96/0 و 93/0، به دست آمد. تحلیل ها با استفاده از نرم افزارspss و استفاده از آمار توصیفی، رگرسیون گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت. یافته های تحقیق حاکی از آن است که؛ وضعیت مهارت های ارتباطی کارکنان اداری و رضایت ارباب رجوع در حد متوسط می باشند. تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد، به ترتیب با افزایش همدلی، بازخورد، کلامی/غیرکلامی و اطلاع رسانی، میزان رضایت نیزافزایش می یابد. بین مهارت ارتباطی( اطلاع رسانی، شنودی و. . . ) کارکنان اداری بارضایت ارباب رجوع(معلمان) همبستگی مثبت معنی داری(01/0>P) وجود دارد.
This study aimed at determining the administrative personals communicative skills status and its relationship with teachers’ satisfaction in education of district one in Ardabil city. The research method was descriptive – correlation. The statistical population was all teachers in district one، out of which 292 people was chosen through Cochran's formula. To gather the data two questionnaires namely Serokova`s satisfaction and researcher made administrative personnels’ skill adapted from managerial profile questionnaire. Using cronbach’s alpha the reliability of the two questionnaires were 0.96 and 0.93 respectively. To analyze the data descriptive and inferential statistics (Pearson’s correlation and stepwise regression) and SPSS software was used. The results showed that the personnels’ communicative skills status and the teacher’s satisfaction were average. The regression analysis showed that the personnels’ statisfaction were increased with higher scores on empathy، feedback، verbal / non-verbal and enlightening. Among communicative skills، the administrative personnels’ had a significant positive correlation with teacher's satisfaction.