چکیده:
در این مقاله هدف، استفاده از یک رویکرد تلفیقی از تحلیل سلسله مراتبی فازی و کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی فضای کسب و کار استان آذربایجانشرقی میباشد. نخست فضای کسب و کار در استان آذربایجانشرقی بررسی و در ادامه نتایج مطالعات موسسه مطالعات اقتصادی براساس مدل کارت امتیازی متوازن در چهارجنبه؛ مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، و رشد و یادگیری دستهبندی و تحلیل میگردند. شاخصهای استخراجی پس از تحلیل وضعیت فضای کسب و کار استان آذربایجانشرقی و چالشهای پیشروی این بخش، با تحلیل فرآیند سلسله مراتبی فازی وزندار گردیده، بر این اساس حوزه مالی با یک وزن اولویتی 126/0 مهمترین چشمانداز و در مرتبه دوم حوزه رشد و یادگیری با وزن اولویتی 068/0 مورد نظر قرار گرفته است. حوزه مشتری با وزن اولویت 056/0 در مرتبه سوم اهمیت و در نهایت حوزه فرایندهای داخلی با اولویتی 047/0 مورد توجه قرار گرفتهاند. متناسب با اولویتهای یاد شده، راهبردهایی برای ارتقاء فضای کسب و کار با نظرخواهی از خبرگان طراحی و 36 راهبرد کلان شناسایی و سپس جهت انتخاب موثرترین راهبردها و با نظرخواهی در نهایت 14 راهبرد کلان انتخاب گردید، که برای آنها نیز راهکارهای ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول (5): وزن زیر معیارها با توجه به معیار اصلی مرتبط رتبه ردیف علامت اختصاری عوامل فرعی وزن زیر معیارها 6 8 3 5 2 7 9 1 4 259/0 249/0 302/0 264/0 312/0 251/0 247/0 356/0 289/0 A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 وجود طرحهای حمایت از سرمایهگذاری سیاست مسولین استان در رابطه با سرمایه خارجی میزان تشویق سیستم مالی از سرمایه گذاری جدید باز بودن بخش بانکداری کیفیت نظام قانونی تامین مالی دسترسی خارجی ها به بازار سرمایه داخلی دسترسی با تامین مالی میان مدت برای سرمایه گذاری تورم نظام مالیاتی مالی 1 2 6 7 4 5 3 185/0 178/0 140/0 134/0 156/0 148/0 167/0 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 متوسط نرخ رشد صادرات میزان حمایت از مالکیت خصوصی باز بودن فرهنگ مردم در رابطه با ارتباطات با خارجیها باز بودن تجارت کیفیت دیوانسالاری ریسک مصادره داراییهای خارجی وجود شفافیت و عدالت در نظام حقوقی فرایندهای داخلی 1 4 2 3 5 539/0 248/0 311/0 282/0 214/0 C1 C2 C3 C4 C5 کیفیت نیروی کار وجود نیروی کار ماهر هزینه کار تعدیل شده محدودیتهای قوانین کار حمایت از مالکیت معنوی رشد و یادگیری 1 2 442/0 265/0 D1 D2 مقررات دولت در رابطه با ایجاد کسب و کار جدید ارتقاء رقابت مشتری پس از تعیین و شناسایی مهمترین چالشها و زیر معیارها در این قسمت، با توجه به معیارهای اصلی کارت امتیازی متوازن پرسشنامهای تدوین شد و در اختیار خبرگان برای ساختن ماتریس مقایسات زوجی فازی قرار گرفت، در ادامه جدول ماتریس مقایسات زوجی گروهی جهت مقایسه حوزههای مختلف آمده است، بنابراین وزن برای ماتریس مقایسات زوجی معیارها و وزن نرمال شده نسبت به هدف به صورت جدول (6) نشان داده میشود."